sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

Kelkkailu-kuvia!



Näköalat jyrkän laskun huipulta



Mutkissa pysähdyttiin ottamaan kuvia :D



Vauhdin hurmaa!



Kelkkailurinne



Kelkat ja upeat maisemat :)



Minä ja akvedukti taustalla



Kuumalla kaakaolla :)



maisemat

>

akvedukti metsän keskellä, sen alta mentiin kelkalla ja sen päällä junalla, joka vei radan alkuun




lauantai 6. maaliskuuta 2010

Kuvia pyöräretkeltä ja alppitorvesta

Tässäpä hieman lisää kuvia. Ensimmäisenä on sieltä vaihtareille järjestetystä sveitsiläisillalliselta elämyskuva siitä kun kokeilin alppitorvea :). Ihan mukava mutta hieman iso! Tuo jäbä oli se muusikko ja unohtui mainita, että alppitorviosuuden jälkeen hän myös jodlasi meille! Se oli kyllä aika hienoa, vaatii korkeaa ääntä ja kykyä tehdä ihme loikkauksia ja nielauksia siinä äänenmuodostuksessa. Vau.

Loput kuvista ovat viime sunnuntaiselta pyöräretkeltä :).




Alppitorvea töräyttelemässä



Domat/Ems vasemmalla edessä ja Chur sitten yläoikealla



Pyörätie



Rhein



Hieman maanvyörymiä tuolla vuorenrinteillä



Hieman jyrkkää

perjantai 5. maaliskuuta 2010

Sveitsiläinen ilta ja kelkkailua pilkkopimeässä

Tämä viikko on sujahtanut aika nopeasti. Sunnuntaina sain yhden taas ei-niin-hyvän idean ja lähdin pyöräilemään Churin ympäristössä. Ilma oli viileähkö ja välillä vähän ripsoi vettä, mutta oli kyllä hienoa päästä menemään tuolla vuoren rinteillä. Nousut oli ihan hurjia mutta niin oli myös alaslaskut! Sai etäisen käsityksen Tour De Francen alppiosuuksista ja huhhei, eihän toi ollut siis mitään niihin verrattuna... Rispektii pyöräilijöille!

Tuloksena tästä pyöräilystä sain sitten flunssan, jota olen potenut koko viikon. Tauti lähti liikkeelle hieman kummallisesti, sillä ensin tuli kurkkukipu ja yskä ja vasta keskiviikkona iski nuha kunnolla päälle. Tosi raivostuttavaa! Varsinkin kun on ollut ohjelmaa paljon ja on tosi tylsä tehdä mitään näin puolikuntoisena. Eli siis mitä jälleen kerran opin, kevätilma ei ole lämmintä ilmaa! Pukeutukaa kunnolla... ilmasto on katalaa.

Tiistaina oli yhden Simonin synttärit. Se on Michaelin hyvä kaveri ja vaikka Michael ite oli Zürichissä niin me sitten kuitenkin mentiin sen luo pikku synttärijuhliin. Käytiin ostamassa Migrosista kokoelma pääsiäissuklaamunia ja -pupuja. Siis tämä näiden pääsiäisvalmistelu on jotain aivan käsittämätöntä. Kaupat on ihan täynnä pääsiäismunia ja erilaisia suklaahärpäkkeitä. Siellä menee ihan sekaisin ja erikoisuutena näillä on vielä sellaiset värjätyt kananmunat, jotka on siis ihan oikeita ja valmiiksi keitettyjä mitä erilaisimmissa väreissä :). Mutta rai-ruohoa nämä ei tunne. Hyvä kun selitin sitä Saralle: "ummm... well, one of our Easter traditions is that we grow grass" "You grow grass?? A real grass? ...Why?".

Keskiviikkona oli koulun järjestämä Swiss Night vaihto-oppilaille ja heidän tuutoreilleen. Aluksi sellainen muusikko esitteli meille alppitorven ja soitteli meille joitain lurituksia (tai no töräytyksiä lähinnä :)) ja sitten mekin saatiin kokeilla. Mäkin kävin ja ei se ääneen tuottaminen nyt niin hankalaa ollut, eri sävelet onkin sitten toinen juttu. Mä kans melkein rikoin sen arvokkaan alppitorven. Niitä oli kaksi kappaletta ja yks Christine ja mä mentiin sitten yhtä aikaa ja ensin Christine vähän kolhi omansa kanssa ja sitten seuraavaks huomasin että mulla oli enää se suukapula sormissa ja se ite putki (no siis anteeks, TORVI) tipahti lattialle!! Ääk, niille ei käyny mitään onneksi, mut se hieman kalvennut muusikko sitten mainitsi kun oltiin palattu paikoillemme että hinnat tommoisille massiivisille alppitorville kieppuu siellä 2500-3500 frangin paikkeilla. Ei olis sitten voinut mainita sitä aikaisemmin niin olisin poistunut sieltä salistakin jo valmiiksi!! Heh, mut ei siis onneks käynyt mitään.

Illalliseksi me saatiin racclettea (jam!) ja muita sveitsiläisiä herkkuja. Rivellaa, näiden jotain maitohiukkasista tai jostain atomeista tehtyä limsaa ja... no siinä se oikeastaan olikin. Lopuksi oli tietovisa, meidät jaettiin kahteen ryhmään ja aina vuorotellen yksi jäsen meni joko piirtämään tai näyttelemään jonkin sveitsiläisen aiheen, jotka nämä koulun kv-tyypit oli kirjoittanut lapuille. Ensin puolen minuutin ajan sai oma joukkue arvata ja seuraavat 10 sekuntia toinen joukkue. Meidän joukkue voitti!! Ja palkinnoksi saatiin Tobleronea :)

Eilen torstaina oli koulun oppilaskunnan järjestämä vuotuinen retki Jenaz-nimiseen pikkukylään n. 45 minuutin matkan päähän Churista. Sinne piti ostaa liput jo viikkoa aikaisemmin ja kyseessä oli Schlittelplausch tai jotain vastaavaa eli kelkkailurieha tai jotain vastaavaa. Sinne mentiin illalla, juna lähti vähän jälkeen kuusi ja Jenazin asemalta jatkettiin ylös, ylös ylös vuoren rinnettä ainakin joku 10 kilometriä. Bussimatka oli TOSI jännittävä, oli tosi pimeää ja vain ajovalojen loisteessa näki kuinka kapea ja huonossa kunnossa se sohjoinen tie oli. Ja vuoren reuna oli niin lähellä koko ajan. Mutta perille kuitenkin päästiin ja siellä meitä kestittiin fonduella! Oli kyllä mukavaa, tosin Michaelin valmistama fondue oli parempaa. Sen jälkeen käytiin iglu-baarissa, joka oli rakennettu ravintolan viereen, mutta ei se kyllä mikään ihmeellinen ollut. Tulisivat katsomaan Kemin lumilinnaa!

Mä ja Alli lähdettiin ihan ensimmäisinä alas sillä haluttiin lähteä takas jo 11 bussilla koska seuraava lähti vasta puoli yksi. Itse kelkkailurataa oli alkuperäisen 8km sijaan laskettavissa vain noin 4 km mutta huh vaan, oli sekin kyllä suoritus. Tämä rata näet ei ollut valaistu... ja sillä kelkalla kyllä pääsi kovaa, mutta ongelma oli ettei tosiaan nähty paljon mitään eteenpäin. Tienreunalla oli tasaisin väliajoin keppejä mutta ei niitä siinä hämärässä helposti bongattu. Mä kyllä tykkäsin siitä, mutta tosiaan.. valaistus olis ollut tosi kiva. Päästiin kuitenkin bussille turvallisesti ja Churiin kanssa. Ajateltiin tänä viikonloppuna lähteä yhteen toiseen kuuluisaan kelkkailupaikkaan, siellä on tosi pitkä rata ja matka täältä sinne kestää puolitoista tuntia. Paikan nimestä en ole ihan varma mutta siis joku Sledger's World se on :) ja valoisalla vielä niin johan lähtee!

Ilma on viilennyt täällä hieman, miinusasteita ja lunta sateli eilen jopa täällä Churissa. Aika jännä nähdä tänääkin kuinka näkyy sinistä taivasta mutta silti leijailee hiutaleita maahan :)

Kuulumisiin!

lauantai 27. helmikuuta 2010

Kuvia Sveitsistä



Minä laskettelen Alpeilla!



Alli ja minä maistellaan fondueta



näin sitä fondueta dipataan :)



Michael valmistaa fondueta



Churin vanha kaupunki



Churin vanha kaupunki



Churin vanhaa kaupunkia



Ovomaltine-mallasjuomaa, vähän samanlaista kuin kaakao



Lumi pöllyää vuorten huipulta, mahtaa olla kova tuuli siellä



Alppikahvila Churin viereisen vuoren rinteellä

Ensimmäinen kouluviikko takana ja laskettelua Alpeilla!

Koulu on nyt sitten käynnistynyt täällä Churin HTW:ssä ja hyvältä vaikuttaa. Maanantaina meillä vaihtareilla oli orientaatiopäivä, jonka päätteeksi (kello yhdeltä jo) Alli, Vesa ja minä lähdettiin oitis opettelemaan saksaa. Ihan mukava kurssi, ei mitään paineita siitä oikeastaan. Saatiin kaikki valittua myös muut kurssit ja oikein mukavasti saatiin kaikki järjestymään.

Mulla alkaa joka päivä maanantaita lukuunottamatta kahdeksalta. Tiistaisin on aamulla Entrepreneurship in Tourism (yrittäjyyttä) ja iltapäivällä Cultural Studies and Art, keskiviikkoisin on koko päivä kahdeksasta viiteen Entrepreneushippiä, torstaina on kahteentoista saakka Intercultural Managementia ja loppupäivä vapaata ja perjantaina on aamulla Globalization: Living in a flat world ja iltapäivällä Cross Cultural Leadeshippiä.

Kurssit vaikuttivat nyt näin ekan viikon perusteella erittäin hyviltä, opettajat olivat innostavia ja aiheet kiinnostavia. Yrittäjyys tiistaisin ja keskiviikkoisin kestää vain 4 viikkoa sillä meidän opettaja on Jenkeistä ja on siis vain kuukauden täällä. Sen jälkeen mulla alkaa tiistaiaamuisin Sport Marketing ja keskiviikot on sitten loppulukukauden tyhjiä. Yrittäjyys on kyllä siisti kurssi, vaikka en siitä itse olekaan niin innoissani. Siinä ei ole koetta, mutta sitäkin vaativampi ryhmätyö. Meidän pitää luoda täydellinen Business Plan jollekin matkailunliittyvälle yritysidealle. Meidän ryhmä on päättänyt rakentaa lentokoneeseen hostellin ja sijoittaa sen Zürichin lentokentän läheisyyteen. Mukavia tyyppejä, mutta kyllä tää työtä teettää. Kurssilla pitää kirjoittaa lisäksi joku yksilöraporttikin mutta se ei kai ole niin kauhean iso (toivottavasti!).

Tiistai-iltapäivisin on Cultural Studies on aika kaksjakoinen. Kulttuuripuoli on okei, mutta sitten toi Arts on hiema tuskastuttava. Tosi sivistävää joo, mutta siinä joutuu tekeen ihan hulluna töitä ja palkinnoksi saa tosi vähän pisteitä... Huoh, no mut kaipa se siitä ja kylhän tässä nyt kuitenkin voittaa jos vähän saa itteään sivistettyä :D

Intercultural Management oli ihan okei ja Alli ja Vesa on onneksi siinä kans, niin ei ole niin yksin kuin kaikilla muilla kursseilla (oon onnistunu valitsee aika eri kursseja mitä muut vaihtarit :P). Paitsi että meillä oli joku ihme vieraileva luennoitsija siinä ja tämä samainen herra sitten ilmestyi myös perjantaina mun Cross Cultural Leadership tunnille ja piti täsmälleen saman esitelmän uudestaan... Tuskaiset 4 tuntia!

Perjantaiaamun Globalization oli huikean positiivinen yllätys. Tosi innostava ja meidän proffa Mr Root on hupaisa ja innostava tapaus. Tosi älykäs ja saa ihmiset janoamaan tietoa lisää :D aivan mahtavaa.

Koulu itsessään on hieman epäkoulumainen. Churissa on monta toimipistettä ja Tourismus on tuossa kymmenen minsan päässä kämpiltä. Todella kätevää, voi käydä aina lounastauolla laittaas ruokaa :). Rakennus ei muistuta koulua juuri yhtään, alakerrassa on jotain sisustuskauppoja ja automyymälöitä. Rakennuksia ja rappuja on muutenkin paljon ja oon ainakin vielä vähän hämmillään että missä sitä kaikkialla onkaan tunteja.

Michaelin tyttöystävä Sanni (Suomesta) tuli tuossa alkuviikosta ja Michael kokkasi meille keskiviikkona fondueta! Myös Alli sekä Michaelin parhaat kamut Simon ja Sara (joka sattuu olemaan mun kanssa samassa ryhmässä Entrepreneushipissä) olivat paikalla ja ilta oli kyllä aivan huikea! Fondue oli hyvää samoin kuin seura, meillä oli todella hauskaa :) hihii.

Perjantaina mun Laura, mun toinen kämppis ja Michael ja Sanni (saksalainen Michael lähti töihin Saksaan jo keskiviikkona) lähtivät tahoilleen Zürichiin jättäen kämpän kokonaan mulle. Kutsuin Allin ja Vesan samana iltana katsomaan Suomi-USA peliä. Syötiin pitsaa ja katseltiin kuin Suomen Leijonat nyljettiin... Kyllä taitaa noi meidän jantterit olla hiukka liika vanhoja, usan lapsoset kun oli tommosii babyfaceja mut mikäs siinä kun ketteryyttä löytyy.

Tänään Alli ja mä lähdettiin vajaan tunnin päässä sijaitsevaan Laaxin kylään katselee vähän laskettelumahdollisuuksia. Ja niitähän löytyi. Niistä joutui maksamaan paljon, mutta kerrankos se vaan kirpaisee... Vuokrattiin sukset, monot ja sauvat, käytiin ostamassa liput ja adios kohti rinteitä. Mentiin isossa gondolihississä ylös jonnekin 2200 metriin, josta lähti useita rinteitä alas ja niin sitä vain lasketeltiin ekaa kertaa elämässämme Alpeilla! Oli kyllä hieno kokemus, noi vuoret on jotain uskomattominta ikinä. Mä en ollu lasketellu vuosikausiin, mutta kyllä se taito sitten pikkuhiljaa tuli takaisin... Rinteet oli kyllä tosi haastavia... Näiden siniset rinteet on meidän punaisii rinteitä ihan selkeesti, mut hyvin me sitten kuitenkin pärjättiin. Erityisesti Alli, joka ei ollu lasketellu kuin joskus lapsena viimeksi, veti kyllä tosi urheesti siellä ohi suhahtelevien vauhtipäiden keskellä. Kyllä sitä itekin meni mukkelismakkelis pari kertaa, mutta ei mitenkään pahasti... Lähinnä paikaltani menin nurin :D. Huomasi kyllä, että otti lihaksiin kovasti, pitää muistaa venytellä hyvin tässä illalla vielä!

Auf Wiederhören!

maanantai 22. helmikuuta 2010

Ensimmäinen koulupäivä takana

Sunnutaina Alli, Michael ja minä otettiin gondolihissi ylös tuonne viereisen vuoren huipulle ja täytyy sanoa, että oli kyllä huikeimmat maisemat ikinä!! Tuolla ylhäällä tosiaan on ihan maailman katolla. Välillä joutui vaihtamaan hissiä ja mentiin siis ihan laskettelurinteiden juurelle. Tuli ihan hurja halu päästä laskettelemaan NYT! Ei oltu kuitenkaan varauduttu jäämään sinne sen kummemmin, joten käytiin vain kuumalla kaakaolla ja Ovomaltenella (tai jollain vastaavalla), joka on sveitsiläinen kaakaon tapainen juoma, tehty maltaista. Käveltiin sieltä takas välietapille, missä vaihdettiin aikaisemmin hissejä. Tie mutkitteli kovasti ja välillä piti mennä syrjään, kun takaa tuli kelkkailijoita. Kelkat on tosi suosittu juttu täällä, mutta tokihan näin kun on pitkiä teitä mitä pitkin liukua alas :).

Alhaalla Churissa jatkettiin Allin kanssa kaupungille, jossa lähes kaikki paikat olivat kiinni koska oli sunnuntai. Käytiin testaamassa paikallinen Mäkki :P Ei oo Hesejä täällä. Kämpille päästyäni, sain sitten sellaisen kuningasajatuksen että nytpä sitten aloitan taas uudestaan lenkkeilyn ja lähin sitten tarpomaan tuota vuorenrinteen sivua. Joo-o, ihan kiva silleen kun ei tarttenut juosta yhtään kun ihan kävellessäkin syke hakkas 170!! Sitten tulikin pikkasen pimeä ja meitille tuli kova kiire takas :) ja hyvin onneksi löysikin... Pitää joku viikonloppu lähteä vähän paremmin kävelylle tuonne ja kivuta vielä ylemmäs (ja kartta olis kans ihan kiva) katseleen maisemia :).

Tänään maanantaina alkoi sitten koulu. Tai no meillä on Introduction day, joka siis missattiin perjantaina ja oli vähän säätämistä kun nämä oli nyt sitten tietty kössineet mun nimen kanssa vähän kaikkialle :/ yks kirjain puuttu sukunimestä, huoh! Yhdestä eteenpäin meille sitten ilmaantukin saksan tunnit ja huhhuh! Siellä oli sellaisia kansainvälisiä oppilaita, jotka on tulleet tänne jo joskus syksyllä ja voi että ne puhu sujuvaa saksaa sen opettajan kanssa! Sitä ymmärsi silleen hyvin, mutta kun itse yritti puhua niin vähän siinä sit vaan alkoi järsiä kieltä, kun ei oikein löydä sanoja ja ei ehdi ajatella niin nopeasti mitä pitäisi.

Tuntien jälkeen mentiin kierteleen Allin ja Vesan kanssa kaupungille ja Vesan tuutorin kanssa sit mentiin selvitteleen asioita. Sen jälkeen Alli ja mä mentiin johonkin kahvilaan vähän herkutteleen, ja kyllä huomas että on täällä sillai ainakin ne halvempia. Hieman erilaista kahvilakulttuuria kuin Suomessa, kahvitilaukset tullaan hakemaan pöydästä :) ja silti on edullisempaa! Sitten käytiin vielä kaupassa ja paineltiin kämpillemme.

Huomenna alkaa sitten tosiopiskelut, huhhei. 8.15 pitäisi lähteä opiskelemaan Yrittäjyyttä ja kestää jonnekin iltapäivään viiteen vissiinkin! Sen jälkeen suunniteltiin, että käytäis kokeilemassa Kickboxingia. Monet koulun urheilujutut on ilmaisia täällä, joten jou jou!

lauantai 20. helmikuuta 2010

Opiskelijavaihto Sveitsin Churissa alkaa

Heippa kaikki!

Viime kirjoittelusta onkin aikaa! Silloin oltiin reilaamassa Marianen kanssa mutta tietokoneresursseista johtuen kirjoittelu sitten jäi loppumatkasta :(.

Mutta nyt ollaan uusissa maisemissa! Chur sijaitsee siis Sveitsissä, aika idässä Graubünden nimisessä kanttoonissa lähellä Itävallan ja Liechensteinin rajaa. Täällä on huikeet 35 ooo asukasta, eli ei todellakaan puhuta paljosta, mutta eipä tänne vuorien väliin paljon tuota enempää mahtuisikaan. Kaupunkia itsessään en ole juurikaan vielä nähnyt, tänään pitäisi lähteä nuuskintareissulle ja kauppaan.

Eilen matkanteko siis alkoi jo puoli neljän jälkeen kotoa Merimaskusta. Unta keräsin palloon sellaset pari tuntia. Kultainen Joonas ajoi mut lentokentälle, jossa oli kaikenlaista hässäkkää ennen kuin oma jono löytyi. Jonttusen täytyi lähteä siitä ja tuli kyllä tosi haikea fiilis.

Löysin matkustaja-alueelta Allin, toisen suomalaisen, joka oli tulossa samaan paikkaan vaihtoon. Meät pakattiin lentsikkaan ihan ajallaan kasiksi, mutta sitten siellä koneessa meille ilmoitettiin, että Tukholma ei haluu meitä sinne lumiongelmien takia ja että meidän täytyis odottaa tunnin verran. No siinä sitten odoteltiin, jatkolento Zürichiin lähti vasta 9.45 niiden aikaa eli kyllä me ehdittäis sillä tunnin viivästykselläkin. Saavuttiin Tukholmaan kuitenkin just sillai että boardingin olisi pitäny alkaa eli varttia yli ysi, mut aika epäyllättävästi Zürichin lentokin oli viivästyny 11 :) joten, aika luontevasti mentiin sitten STARBUCKSIIN ja ui ui kun oli hyvää. Tyhmä iso yhtiö, but i like the coffee :).

Saavuttiin Zürichiin kahdelta ja meitä vastassa oli mun kämppis ja Allin tuutori, Michael. Tosi mukava tyyppi, jota ilman oltais varmaan kössitty aika paljon ja oltu tosi paljon hitaampia :). Ostettiin Zürichistä 1/2hinnan junalilippukortti, joka maksoi 150 frangia... auuuh, ja lisäksi siis liput Churiin. Eli kyllä täällä rahaa saa palamaan! Puoli tuntia maassa ja humps vaan!

Matka Churiin sujui nopeesti, meni joku reilu tunti ja meidät haki asemalta Nico, mun tuutori ja jonka luo Alli menee majaileen. Nicolla oli auto, jolla se kiidätti mut ja Michaelin meidän asunnolle. Tää ei ole ihan keskustassa, vastapäätä on paikallinen Calanda-olutpanimo ja vanhaan kaupunkiin kävelee jonkun 15minuuttia. Kämppä on suuri kuin mikä :) no tosi tilava ja mun ja Michaelin lisäksi täällä asuu vielä toinen Michael ja Laura. He eivät ole vielä täällä mutta ilmestynevät tässä ensi viikon alkuun mennessä kun koulu alkaa.

Mun huone on kans ihan tilava, parveke on kadulle päin ja siitä kuluu hieman liikenteen melua, mutta ei liian paljon. Rebecca, jonka tilalle siis tulin tähän huoneeseen (tyyppi lähti kans vaihtoon kevääksi/kesäksi), oli jättänyt mulle ystävällisesti lakanoita ja pyyhkeitä, jottei mun täytynyt sitten raahta niitäkin Suomesta. Viel Spass!

Sain purettua laukut ja sitten lähdettiin käymään Vanhassa kaupungissa morjestaas muita vaihtareita ja tuutoreita. Muilla oli ollut tänään jo Introduction day, joka me siis missattiin ihan täysin. Tieto siitä tuli vaan hieman myöhässä kun oltiin jo ehditty varata lennot. Ensi viikon alussa sitten.

Täällä on tosi "lämmintä", ilma joka iskee kun menee ulos on tosi... no sellasta lämmintä, jotain nollan paikkeilla kait mutta silti erittäin lämmintä kahden kuukauden pakkasilman jälkeen. Chur on muutenkin yksi Sveitsin lämpimimmistä alueista vuorilta tulevan Föhn-tuulen ansiosta. Että kevättä odotettavissa pian kai? Jou! Mun ikkunista on upeet näkymät vuorille, kaupunki ei näytä kauheen söpöltä mutta vuoret. Ne on kyllä uskomattomat! Ja sitten kun vihertyy ja sellai... Noi pilvet väistyis. Eilen oli sateista, joten ei nähty juuri mitään tuolla ylhäällä kun tultiin, nyt näkee jo enemmän ja huomiseksi on ainakin Googlen sääpalvelun mukaan tulossa aurinkoista :D Silloin näkee toivottavasti kaikki vuoret!!

Tänään olisi tiedossa shoppaamista. Täytyy käydä ruokakaupassa ja ostamassa joku pre paid -liittymä puhelimeen.

Joten auf wiedersehen, liebe Alle! Pitäkää Suomi pystyssä!