tiistai 16. kesäkuuta 2009

Praha-Wien-Salzburg-Venetsia-Toscana-Montepulciano-Rooma

Okei, taa paivittely nyt ei ole ihan sujunut niin kuin suunnittelin. Ollut tosi kokot mahikset nettiin ja hostellinetit suck!

Anyways... Siis Prahasta lahdettiin ja saavuttiin Wieniin, joka Tsekkien jalkeen oli hieman pettymys. Ihan jarkky suuri kaupunki, historiallinen ja arkktehtuuri tosi kaunista, mut silti... jotenkin kylma! Ihmiset tosi nyrpeana turisteihin ja sellaista. Huipuin hetki oli kun kaytiin katsomassa Lipizza-showta Espanjalaisella ratsastuskoululla. Se oli jotain aivan upeaa, ne hepat ja kaunis klassinen musa olivat taydellisessa harmoniassa ja ne temput mita ne teki! Ne hyppi ja seiso kahdella jalalla ja vaihto laukkaa joka askeleella ja vaikka mita! Siis ihan kylla hienoin show ikina! Sitten toki kaytiin testaas Sacher-kahvilaa ja se oli kyl ihan tosi mageeta kans, niiden kahvi oli ihan huippuhyvaa! Ekana paivana kaveltiin varmaan joku 20 kilsaa ainakin, kaytiin jopa reippailemassa Schonnbrunn-palatsilla ja sen puistossa, tosi valtava ja kaunis paikka!

Wienin jalkeen oli vuorossa Salzburg ja se oli kylla huipuin paikka ikina! Me paastiin ihanaan hostelliin missa ne naytti joka ilta Sound of Musicin heheh ja tallaisia friikkeja ku ollaan niin sehan oli ihan nakutettu meille! Tavattiin ekana iltanan kiva jenkkitytto Jenny ja sen kanssa sit pyorittiin ympari kaupunkia seuraavat kaksi paivaa. Ekana paivanan me lahdettiin Sound of Music kiertoajelulle ;) ja meilla oli ihan huippuopas, sellanen skotti joka ollut varmaan joka maailman kolkassa ja se juonsi koko jutun niin hauskasti! Kaytiin katsoos kaikki paalocationit ja sitten jopa kaytiin sellaisessa alppirinteessa missa meat veettiin yksittain tai pareittain vuorenrinnetta pitkin ylos sellaisessa kelkassa kytkettyna hiihtohissiin ja sit ku oltiin joku satametria menty niin paastiin laskeen takas alas sellaista liukumakea. Siis ihan huippuhauskaa!! Me jodlattiin Marianen kanssa koko matka alas!

Salzburgista lahdettiin Venetsiaa, jossa oltiin vain paiva ja ei voi oikein muuta sanoi kuin, etta vau... Siis se paikka on niin kytkoksisas veteen.. Se on niiden elamantyyli ja koko paikka on niin suoraan jostain kirjasta. Se varimaailma, ne rakennukset ja koko kaupungin rakenne on vaan tosi uniikki. Mut on se kans yks sokkelo! Ma menetin mun suhteellisen hyvan kaupunkisuuntavaistoni siella ihan taysin! Ensimmaiseksi johdatin meidat tekeen suuren ymparin ihan painvastaiseen paikkaan mihin tarkoitin ja luovutinkin sit kartan suosiolla Marianelle xD.

Seuraavana paivana me lahdettiin etelaan, kohteena Toscana ja Montepulciano! Mut matkalla sattuu jannia ja mean loosiin tuli istuun yks vanhempi pariskunta ja kun konduktoori tuli ja sonkkas meille jotain epaselvaa ja lahti niin se herra alkoi puhella meille. Kavi ilmi etta ne oli venetsialainen pariskunta, mies oli taidemaalari ja ne oli menossa samalle suunnalle kuin me! Ne kertoi tosi paljon meille Italiasta ja Toscanan alueesta ja lopulta me paatettiin lahtea niiden mukana talle pienelle maatilamajoituspaikkaan... Se oli aika akkipaatos mut osoittautui yhdeksi koko reissun antoisimmista! Siis se maatila oli jotain uskomatonta, ihan keskella kuvankaunista Toscanaa, korkealla vuorenrinteessa ja upeat maisemat! Meidat kutsuttiin illalliselle muiden vieraiden kanssa (meidat mukaan luettuna yhteensa 6) ja saatiin kokea aivan upea 5 ruokalajin italialainen koti-illallinen, ja kaikki ruoka oli silta maatilalta, luomua ja voi mita herkkuja! Antipastoa, spagettia, salaattia, leikkeleita, juustoa ja jotain ihme perinnepipareita, mita piti kastaa johonkin tujuun likooriin! Siis niin hyvaan. Sen jalkeen me lahdettiin iltakavelylle Girogion ja Giovannin (se venetsialainen pariskunta) kanssa ylos vuorenrinnetta katseleen maisemia... Me nahtiin ihan hirmusti tulikarpasia, siis en ole ikina ennen nahnyt ja nyt niita oli satoja! Ne oli kuin pienia tahtia tai paparazzeja flasheineen! Kun oltiin palattu takas me koettiin kuitenkin suuria kauhun hetkia meidan huoneessa, jonne oli jostain ryominyt hirmu iso tuhatjalkainen!!! Pitkan moraalisen ja henkisen valmistautumisen jalkeen Mariane kuitenkin tappoi sen ja paastiin nukkumaan!

Seuraavana paivana me suunnattiin alas laheisimpaan kylaan Bagno Vignoniin, jonka erikoisuus on se, etta sen paatorin keskella on kuumavesi allas. Siella on kuulemma tosi parantavaa vetta. Sielta jatkettiin Pienzaan, kuuluisaan juustokaupunkiin ja meita saatteli Giorgio ja Giovanni, jotka oli siis maailman ihanimmat ikina. Ne on matkustellut itse tosi paljon, viettanyt Intiassa kuukausia, kavelleet Pyreneilta jonnekin Espanjaan ja bussimatkustaneet doubledeckerilla Lontoosta Intiaan! Niin, ne esitteli meille siis Toscanaa ja paivan lopuksi saatteli meidat Montepulcianon bussiin. Saavuttiin tahan magical paikkaan joskus seitseman jalkeen ja pienen epatoivoisen etsinnan jalkeen loydettiin hotelli lahelta Piazza Grandea. Mentiin ihailemaan toria aika heti ja sitten syomaan ravintolaan spaghetti with mushrooms ja Ravioli with Pienza cheese (koska niilla ei ollut mushroom raviolia!) ja kuultiin, etta joku New Moon castista oli ollut (Charlie? Mut eihan se ollut edes niissa Italia-kohtauksissa!) siella ja juonut itsensa ankyrakanniin! Palattiin sen jalkeen hotellille ja kun avattiin telkkari niin mitas sielta tuli. MTV Movie Awards!!! Siis ihan surrealistista, etta me katsottiin kuinka Twilight pokkas kaikki mahdollset pystit in frikking Montepulciano! Siis niin siistii! Ja etta olikin hauskat Awardsit! Pakko youtubettaa ne mahd pian! Seuraavanan paivanan me ravattiin ympari kaupunkia ja kuvattiin ihan tajuna paikkaa ja shoppailtiin kaikenlaista New Mooniin liittyyvaa pienta mita niilla oli :D.

Eilen sitten lahdettiin sielta ja saavuttiin kuumaan Roomaan. Montepulcianoa huomattavasti epatoivoisemman etsinnan jalkeen saatiin huone hostellista, joka on hyvin kamainen, mutta ainakin halpa! Tanaan ollaan kierretty Vatikaani. Epahuomiossa aloitettiin museosta, joka oli ihan liian huge meille kun matkavasymys hieman painaa... Ma olin ihan jarkyttynyt Sikstuksen kappelista ku se maalaus siita E.T. -heebosta ja kurottaa sielta pilvenreunalta oli ihan tosi pieni, hyva et spottas sen sielta katosta! Mut olihan se hieno ja varsinkin Pietarin kirkko jotain aivan uskomatonta... upeinta kirkkotaidetta mita oon missaan nahnyt! Sen jalkeen kidutettiin jalkoja kavelemalla vahan joka paikassa ympariinsa ja sit vihdoinkin palattiin hostellille.

Huomenna olis tiedossa Colosseum ja muuta ja sit on viela yksi kokonainen paiva taalla... Hieman kyl huomaa, etta naa isot kaupungit alkaa tokkia ja tuntuu etta kolme paivaa oli ehka hieman liiikaa... Sen jalkeen varmaan lahdetaan alas etelaan Positanon suuntaan, lepailee biitsille tan Rooma-urakan jalkeen!

Terveisia kaikille, ootte ihania!

Luv U

perjantai 5. kesäkuuta 2009

Prahassa, keskella itaista Eurooppaa!

Saavuttiin tanne eilen ja loydettiin tosi napparasti hostellille. Taa on aika keskustan tuntumassa, eilen kun lahdettiin kavelemaan niin natisti paastiin vanhan kaupungin lapi Charles Bridgelle ja nahtiin vaikka mita hienoja rakennuksia ja arkkitehtuuria! Kaikki kirkot ja muut on taalla niin keskiaikaisia! Ja niiden tornikatoissa on pienia suippoja torneja, ihan kuin jotain linnoja jostain Disney-filmeista.. Ja vanha kaupunki on ihan taynna kristallikauppoja ja niita venalaisia puunukkeja, joiden sisalta loytyy aina pienempi versio isommasta. Turistikojut pursuaa Praha-kraasaa ja ihastuttiin niin paitoihin, jossa lukee Czech me out. LOL!

Taalla on kaikki tosi halpaa vaikka kaikki maksaakin satoja korunoita. Me mentiin syomaan illalla sellaseen tosi mukavaan tsekki-ravintolaan Restaurace U Supa, siella oli sellasia muusikkoja soittamassa viulua ja selloa ja voiiii se oli vaan niin jotenkin tasta kulttuurista. Se viulisti kulki siella asiakkaiden joukossa ja soitti ihan tajuttoman taitavasti. Se soitti muun muassa sen tunnarin Viulunsoittaja katolla -musikaalista ja Vuorenpeikkojen tanssin vaimikaseoli. Ja oliko ehka ihaninta ruokaa mita ikina! Se oli savustettua niskaa (en sitten kylla tieda etta minka niskaa), cranberry kastikkeella ja sit sellasilla dumplingeilla, jotain leivan tapasia lattyja... Siis niin taivaallista, ma en tiennykaan etta tsekkiruoka on noin hyvaa. Niin pitaa menna sitten Vltavaan syomaan kun paasen taas Helsinkiin. Tiesittekste muuten etta Vltava on toi joki joka virtaa Prahan lapi :).

Sitten taa kieli (ja taa pirun nappis, brittien nappis ei oo mitaan verrattuna tahan kokoelmaan mita monituisempia aksenttimerkkeja!). Jotenkin niin janna kun on aikaisemmin tottunut kun on kulkenut Lansi-Euroopassa niin on yleensa ollut edes joku kary siita kielesta kun ne muistuttaa toisiaan ja on lainailtu paljon sanoja toisista ja toisiin kieliin, mutta taalla... Se on kaikki yhta siansaksaa! Tai siis ok, onhan niillakin jotain lainasanoja mutta muuten ei ole oikeastaan mitaan karya mita mitakin tarkottaa puhumattakaan siita etta mitenkohan tata kielta pitais lausua! Hehe, ehkapa pitaa vaan jatkaa enkulla. Mut kylla ma eilen kysyin yhdessa kahvilassa etta miten sanotaan "hei" tsekiksi ja se oli "Ahoy!" ja sitten kiitos on... hmm... no en enaa muista, olisko ollut "tikii"... ? Pitaa varmaan varmistaa ennen kuin alan viljella sita julkisesti ihmisille xD

Me lahdetaan nyt tutkimaan Prahaa, kaydaan tsekkaas juna huomiselle ja sitten linnaan!

Luv U

keskiviikko 3. kesäkuuta 2009

London!!

I love London! Onko niinko ihan mun lempikaupunkeja koko maailmassa! Onhan taa meno taalla aika uuvuttavaa, niin paljon ihmisia ja kaikkea, mutta silti... taa on niin omanlaisensa, ettei mitaan rajaa!

Eilen siis lahdin ja melkein jatin kannykan sinne, mutta ihan viime tipassa huomasin kun olin jo shuttlebussissa lentsikkakentalle, etta se oli jaanyt autoon. Kerkesin kuitenkin hakea pois.

Kiertelin sit itsekseni illan taalla ympariinsa kun mun frendeilla oli poytavaraus Jamie Oliverin ravintolassa... Siis 5 ruokalajia. En ollut kateellinen tai mitaan hehheh. Ma sit viimeinkin paatin kayda sellaisessa Ed's Dinerissa Leicester Squaren lahella kun olin nahny jo viime kerralla. Siis oikeasti, ei sellasia ole kuin jossain elokuvissa ja telkkarisarjoissa! Siis niin tunnelmallinen ja henkilokunta ihan tajumukavaa :)... saakeli kun taalla on nappaimisto ihan sekaisin btw!.. Soin siella ehka niin ku elamani parhaan burgerin.

Sita ennen kiertelin Covent Gardenissa ja siella oli sellanen ihan hullunhauska temppuilija, joka villitsi yleisoa ja lopulta jongloorasi kolmella kaynnissa olevalla moottorisahalla. Se oli kylla aika magee.

Ohan taalla monet asiat sillai ihan hakusessa... niin ku esim roskiksia ei ole paljon missaan, siis niin raivostuttavaa. Marssin eilen ympari Kings Crossin juna-asemaa ihan raivona ku ei vaan korin koria missaan!... mut silti, on vaan niin janna nahda kuinka taalla on kehitetty asiat ihan eri tasolle kuin Suomessa. Taalla on niin paljon esim. eri ketjun kahviloita ja leipomoita etta hinnat niissa on vakisinkin alhaalla... ne ei myy just ainoastaan jotain kamasia kolmioleipia vaan niilla on valikoimaa! Sama koskee kaikkia muotiliikkeita... taalla ei niin ku ole mitenkaan rajattua vaan joka ikiselle tyylille ja niiden sivujuonteille loytyy omat shoppinsa! Ei ole vaan se tavallinen valikoima H&M:aa, Seppalaa ja Zaraa ja sit pari outoo goottiliiketta vaan siis oikeasti ihan kaikkea!

Mut sita ma en kylla tajua kuinka ne voi pitaa samojen ketjujen kahviloita niin ku kolmen minsan paassa toisistaan... Mut joo, onhan taalla tata porukkaa etta kaipa niita asiakkaita sitten riittaa!

Tanaan ma olen ravannut Oxford Streetin kolme kertaa melkein paasta paahan vaan kun etsin sopivia arskalaseja kun jatin ne sitten Suomeen! Nyt paassa komeilee sellaiset... omm... no ei ne olleet yhta pinkit siella kaupassa! Hehe, mut ku halvalla lahti!

Nyt mulla loppuu aika talta koneelta... Huomenna Prahaan ja lauantaina Wieniin!

Luv U!

tiistai 2. kesäkuuta 2009

Siis OMG! New Moon -traileri ja kauhea matkakuume!

Katsoin sitten yöllä vielä New Moon -trailerin. Siis apua! Oliko vähän siisti! Varsinkin kaikki Cullen-kohtaukset, loppu vähän jäätyi.. varsinkin vika kuva vähän, että joo... Mut siis eikä! Tokikin niillä on vaan rajattu materiaali käytössä kun on tehneet tota, kun ihan vasta viime päivinä ovat kai lopettaneet kuvaukset (ja enkä ole mikään stalkkeri!). Mut ei se olis kyllä haitannut jos ne olis jotenkin saanut puristettua niitä Italia-kohtauksia siihen... aaah! Meitsi niin menee sinne and chases some edwards down!

Sitten oli muuteskin tosi levoton yö! Ei meinannut saada unta ja sitten tää pirun valoisuus sai koko ajan nykiin ylös... Olin jo kuudelta ihan, että nyt pitää nousta! Sitten näin vielä kaiken lisäksi jotain painajaista siitä, että äiti palasi sieltä Kreikasta ja siltä puuttui oikean käden etusormi! Sen oli purassut pois joku miniskuukkeli haikala ja äidillä oli jopa se peto mukana! Eikä se ollut moksiskaan... Selitti vaan mulle, kuinka se kala ei ollut saanut yhtenä kappaleena sitä alas kun se oli niin pieni, että se oli ensin pilkkonut sen ja sit popsinut poskeensa!

Jops, mutta kyllä tää tästä :) hehheh... Lähden kohta tsompailee autolla lentsikkakentälle päin, äiti poimii sen parin päivän kuluttua mukaansa kun tulee sieltä matkoilta. Huh... Ei tätä oikeasti vielä edes tajua, nyt se sitten on käsillä! Mulla ei ole mitään käsitystä edes siitä mitä tekisin vielä Lontoossa! Seikkailen siellä varmaan aika itsenäisesti kun Marianella on suunnitelmia sen kavereiden kanssa... Mitäs sitä tekiskään :)? Oh the decisions, the decisions! Mut siis tosissaan, it's London BABY! Ihan mun yksi suosikkikaupungeista koko maailmassa! Ihanaa päästä sinne takas ja vielä kesällä!

Luv U

Melkein jo reissussa!

Helsingin yössä, kämpillä kylläkin, 12 tunnin kuluttua tähän aikaan oon lentsikassa matkalla kohti Lontoota! Freaking exciting!

Tää blogin perustaminen tuli aikaste extempore ideana (by wonderful Sanzi <3), katsoo nyt miten saa pidettyä tätä matkan varrelta :). Ollut muuten tosi jees päivä, nähny kavereita ja kaikki oli vaan tosi ihanaa :). Kyllä tulee iksu (juu pupumurre tarttuu ;)) ja muuteski kun on jäntskät ajat tiedossa!

Kyseessä on siis reilipäiväkirja. Oon lähdössä frendini kanssa kiertään Eurooppaa kuukaudeksi. Suunnitelmana on viettää nyt pari päivää Lontoossa, sitten lennetään sieltä Prahaan ja siitä sitten ales Wieniin, Salzburgiin, Venetsia, Montepulciano (ai ne on kuvannut New Moonia siellä, en tiennykään...), Volterra ja ROOMA (oh yes!) ja sieltä sitten jotenkin ylös Pariisiin ja suuri huipentuma meidän reissulle on Disneyland! Woohoo, että kyllä niin ku paikkoi riittää, katsoo nyt sitten miten ehtii kaikissa käymään ja josko joutuu karsiin jotain... Kunto saattaa hiipua! Tai sitten se vaan kasvaa... syön niin paljon gelatoa Italiassa, että niistäkin kasvaa jotku omat lihaksena!

Mutta juups, meitsi painuu nyt pehkuihin, että oon sit hehkeenä huomenna London BABY! Kääk, kun jännittää!!

Take care, ppl xxx! Pitäkää Suomi pystyssä ja nauttikaa kesästä!

Luv U