tiistai 16. kesäkuuta 2009

Praha-Wien-Salzburg-Venetsia-Toscana-Montepulciano-Rooma

Okei, taa paivittely nyt ei ole ihan sujunut niin kuin suunnittelin. Ollut tosi kokot mahikset nettiin ja hostellinetit suck!

Anyways... Siis Prahasta lahdettiin ja saavuttiin Wieniin, joka Tsekkien jalkeen oli hieman pettymys. Ihan jarkky suuri kaupunki, historiallinen ja arkktehtuuri tosi kaunista, mut silti... jotenkin kylma! Ihmiset tosi nyrpeana turisteihin ja sellaista. Huipuin hetki oli kun kaytiin katsomassa Lipizza-showta Espanjalaisella ratsastuskoululla. Se oli jotain aivan upeaa, ne hepat ja kaunis klassinen musa olivat taydellisessa harmoniassa ja ne temput mita ne teki! Ne hyppi ja seiso kahdella jalalla ja vaihto laukkaa joka askeleella ja vaikka mita! Siis ihan kylla hienoin show ikina! Sitten toki kaytiin testaas Sacher-kahvilaa ja se oli kyl ihan tosi mageeta kans, niiden kahvi oli ihan huippuhyvaa! Ekana paivana kaveltiin varmaan joku 20 kilsaa ainakin, kaytiin jopa reippailemassa Schonnbrunn-palatsilla ja sen puistossa, tosi valtava ja kaunis paikka!

Wienin jalkeen oli vuorossa Salzburg ja se oli kylla huipuin paikka ikina! Me paastiin ihanaan hostelliin missa ne naytti joka ilta Sound of Musicin heheh ja tallaisia friikkeja ku ollaan niin sehan oli ihan nakutettu meille! Tavattiin ekana iltanan kiva jenkkitytto Jenny ja sen kanssa sit pyorittiin ympari kaupunkia seuraavat kaksi paivaa. Ekana paivanan me lahdettiin Sound of Music kiertoajelulle ;) ja meilla oli ihan huippuopas, sellanen skotti joka ollut varmaan joka maailman kolkassa ja se juonsi koko jutun niin hauskasti! Kaytiin katsoos kaikki paalocationit ja sitten jopa kaytiin sellaisessa alppirinteessa missa meat veettiin yksittain tai pareittain vuorenrinnetta pitkin ylos sellaisessa kelkassa kytkettyna hiihtohissiin ja sit ku oltiin joku satametria menty niin paastiin laskeen takas alas sellaista liukumakea. Siis ihan huippuhauskaa!! Me jodlattiin Marianen kanssa koko matka alas!

Salzburgista lahdettiin Venetsiaa, jossa oltiin vain paiva ja ei voi oikein muuta sanoi kuin, etta vau... Siis se paikka on niin kytkoksisas veteen.. Se on niiden elamantyyli ja koko paikka on niin suoraan jostain kirjasta. Se varimaailma, ne rakennukset ja koko kaupungin rakenne on vaan tosi uniikki. Mut on se kans yks sokkelo! Ma menetin mun suhteellisen hyvan kaupunkisuuntavaistoni siella ihan taysin! Ensimmaiseksi johdatin meidat tekeen suuren ymparin ihan painvastaiseen paikkaan mihin tarkoitin ja luovutinkin sit kartan suosiolla Marianelle xD.

Seuraavana paivana me lahdettiin etelaan, kohteena Toscana ja Montepulciano! Mut matkalla sattuu jannia ja mean loosiin tuli istuun yks vanhempi pariskunta ja kun konduktoori tuli ja sonkkas meille jotain epaselvaa ja lahti niin se herra alkoi puhella meille. Kavi ilmi etta ne oli venetsialainen pariskunta, mies oli taidemaalari ja ne oli menossa samalle suunnalle kuin me! Ne kertoi tosi paljon meille Italiasta ja Toscanan alueesta ja lopulta me paatettiin lahtea niiden mukana talle pienelle maatilamajoituspaikkaan... Se oli aika akkipaatos mut osoittautui yhdeksi koko reissun antoisimmista! Siis se maatila oli jotain uskomatonta, ihan keskella kuvankaunista Toscanaa, korkealla vuorenrinteessa ja upeat maisemat! Meidat kutsuttiin illalliselle muiden vieraiden kanssa (meidat mukaan luettuna yhteensa 6) ja saatiin kokea aivan upea 5 ruokalajin italialainen koti-illallinen, ja kaikki ruoka oli silta maatilalta, luomua ja voi mita herkkuja! Antipastoa, spagettia, salaattia, leikkeleita, juustoa ja jotain ihme perinnepipareita, mita piti kastaa johonkin tujuun likooriin! Siis niin hyvaan. Sen jalkeen me lahdettiin iltakavelylle Girogion ja Giovannin (se venetsialainen pariskunta) kanssa ylos vuorenrinnetta katseleen maisemia... Me nahtiin ihan hirmusti tulikarpasia, siis en ole ikina ennen nahnyt ja nyt niita oli satoja! Ne oli kuin pienia tahtia tai paparazzeja flasheineen! Kun oltiin palattu takas me koettiin kuitenkin suuria kauhun hetkia meidan huoneessa, jonne oli jostain ryominyt hirmu iso tuhatjalkainen!!! Pitkan moraalisen ja henkisen valmistautumisen jalkeen Mariane kuitenkin tappoi sen ja paastiin nukkumaan!

Seuraavana paivana me suunnattiin alas laheisimpaan kylaan Bagno Vignoniin, jonka erikoisuus on se, etta sen paatorin keskella on kuumavesi allas. Siella on kuulemma tosi parantavaa vetta. Sielta jatkettiin Pienzaan, kuuluisaan juustokaupunkiin ja meita saatteli Giorgio ja Giovanni, jotka oli siis maailman ihanimmat ikina. Ne on matkustellut itse tosi paljon, viettanyt Intiassa kuukausia, kavelleet Pyreneilta jonnekin Espanjaan ja bussimatkustaneet doubledeckerilla Lontoosta Intiaan! Niin, ne esitteli meille siis Toscanaa ja paivan lopuksi saatteli meidat Montepulcianon bussiin. Saavuttiin tahan magical paikkaan joskus seitseman jalkeen ja pienen epatoivoisen etsinnan jalkeen loydettiin hotelli lahelta Piazza Grandea. Mentiin ihailemaan toria aika heti ja sitten syomaan ravintolaan spaghetti with mushrooms ja Ravioli with Pienza cheese (koska niilla ei ollut mushroom raviolia!) ja kuultiin, etta joku New Moon castista oli ollut (Charlie? Mut eihan se ollut edes niissa Italia-kohtauksissa!) siella ja juonut itsensa ankyrakanniin! Palattiin sen jalkeen hotellille ja kun avattiin telkkari niin mitas sielta tuli. MTV Movie Awards!!! Siis ihan surrealistista, etta me katsottiin kuinka Twilight pokkas kaikki mahdollset pystit in frikking Montepulciano! Siis niin siistii! Ja etta olikin hauskat Awardsit! Pakko youtubettaa ne mahd pian! Seuraavanan paivanan me ravattiin ympari kaupunkia ja kuvattiin ihan tajuna paikkaa ja shoppailtiin kaikenlaista New Mooniin liittyyvaa pienta mita niilla oli :D.

Eilen sitten lahdettiin sielta ja saavuttiin kuumaan Roomaan. Montepulcianoa huomattavasti epatoivoisemman etsinnan jalkeen saatiin huone hostellista, joka on hyvin kamainen, mutta ainakin halpa! Tanaan ollaan kierretty Vatikaani. Epahuomiossa aloitettiin museosta, joka oli ihan liian huge meille kun matkavasymys hieman painaa... Ma olin ihan jarkyttynyt Sikstuksen kappelista ku se maalaus siita E.T. -heebosta ja kurottaa sielta pilvenreunalta oli ihan tosi pieni, hyva et spottas sen sielta katosta! Mut olihan se hieno ja varsinkin Pietarin kirkko jotain aivan uskomatonta... upeinta kirkkotaidetta mita oon missaan nahnyt! Sen jalkeen kidutettiin jalkoja kavelemalla vahan joka paikassa ympariinsa ja sit vihdoinkin palattiin hostellille.

Huomenna olis tiedossa Colosseum ja muuta ja sit on viela yksi kokonainen paiva taalla... Hieman kyl huomaa, etta naa isot kaupungit alkaa tokkia ja tuntuu etta kolme paivaa oli ehka hieman liiikaa... Sen jalkeen varmaan lahdetaan alas etelaan Positanon suuntaan, lepailee biitsille tan Rooma-urakan jalkeen!

Terveisia kaikille, ootte ihania!

Luv U

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti