tiistai 25. toukokuuta 2010

Ystävä ja aurinko saapuivat viikonlopuksi kylään!

Aurinkoista päivää!

Kesä on viimeinkin tullut takaisin, jihuu! Perjantaina lämpeni viimein ja oli vain niin ihanaa mennä lenkillä metsässä, lämmenneet puut ja raikas luonto tuoksuivat hyvältä - kodilta ja Suomelta.

Lauantai-aamuna lähdin junalla Zürichiin, sillä mun luokkakaveri Karoliina, joka on vaihdossa Innsbruckissa, tuli käymään Sveitsissä. Karoliinan juna saapui

Michael lukee tätä tekstiä, cheeky bastard! (Ollaan Sports Marketing -tunnilla :), Michael on siis mun kämppis ja on ollut Suomessa vaihdossa - intsaili tossa vieressä että ymmärtää tätä :D!)

... saapui 11 jälkeen. Itse olin Zürichissä jo tuntia aikaisemmin, jotta pääsin aamukahville Starbucksiin! Ah ihanuutta :)..

Karoliinan kanssa lähdettiin kiertämään kaupunkia, käveltiin Bahnhofstrassea ja vanhaa kaupunkia ympäriinsä, käytiin järven rannalla ja päätettiin myöhemmin ottaa Kleines Rundfahrt, puolentoista tunnin risteily järvellä. Jatkettiin kuitenkin joen toiselle puolelle, löydettiin Sprüngli-leipomo, josta ostettiin molemmat kolme kappaletta Luxenburgerli-leivoksia (pieniä "hampurilaisen"-näköisiä, mutta siis erivärisiä ja -makuisia kakkusia) ja kolme suklaatryffeliä. Koska tää oli jotain aivan huikeaa (ja kallista lystiä, maksoivat yhteensä jonku yli 6 frangia eli vajaa 5 euroa) niin tässä mun valintani. Luxenbutgerli: vadelma, samppanja ja suklaa (huh, että oli intensiivinen!) ja tryffelit: tumma suklaa, samppanja ja baileys. Sprüngli-liikkeen vieressä oli erään tietyn kahvilaketjun liike ja mentiin siihen terassille nautiskelemaan. Nuo herkut ja päälle Mocca Coconut -Frappucino, voi taivas sentään että oli hemmottelua!











Siitä jatkettiin vanhan kaupungin läpi takaisin rautatieasemalle ja käytiin turistitoimistosta kysymässä missä olisi lähin internet-kahvila, että saataisiin Karoliinan junaliput Churiin tulostettua. Saatiin ohjeet ja suunnistettiin kahvilaan, jossa joku italiano ohjasi meidät koneille. Siinä meni joku viisi minuuttia, saatiin tulostettua ja tää kahvilamikko jutteli meille siinä töidensä ohessa vähän ja kyseli just että osataanko italiaa :). Kerrottiin saksaksi että ollaan vaihto-oppilaita ja sit sanoin ihan lopuksi jotain, että "tutto finito" ja tämä hemmo hymyili eikä veloittanut meiltä mitään!

Siitä jatkettiin sitten takaisin järven rannalle ja hypättiin saman tien lautan kyytiin ja saatiin jopa paikat kannelta. Zürichin järvi on näet hyvin pitkä, mutta aika kapea ja siellä kulkee ihan julkinen liikenne lauttojen muodossa, että ihmiset pääsevät kätevästi toiselle puolelle järveä tai Zürichiin, joka on ihan kärjessä tai pohjalla, Pohjois-reunalla. Järvellä oli paljon liikennettä, polkuveneilijöitä ja purjehtijoita, mikäs siinä ollessa vaikkakin aurinko tietty meni heti piiloon pilvien taakse kun lautta lähti rannasta.





Risteilyn jälkeen tsompailtiin uutta reittiä pitkin juna-asemalle ja sen takana olevaan puistoon. Otettiin arskaa siinä sitten jonku tunnin verran, sielläkin oli paljon väkeä ja oli kyllä mukavaa kun oli niin lämmintä!

Juna Churiin lähti puoli kahdeksalta ja perillä oltiin yhdeksän maissa.

Seuraavana aamuna syötiin rauhassa aamiaista ja katseltiin telkkaria, ennen kuin lähdettiin Obere Auhun uimaan. Ne olivat aukaisseet ulkoalueen nyt tässä toukokuussa ja se oli ihan huisi paikka! Todella laaja alue, vihreitä ruohokenttiä, kaksi valtavaa allasta, kaksi liukumäkeä, grillausalue, uudistetut pukukopit ja vessat.. Oli kyllä niin mukavaa ja lämmintä, joku +24 astetta ainakin! Liukumäet olivat kans niin hauskoja, toinen oli pitkä ja korkealta lähtevä putki, jossa sai selällään ihan hurjat vauhdit ja toinen oli leveä ja lyhyt temppuliuku, niin hauska myös!!



Siellä oltiin johonkin puoli kolmeen asti ja lähdettiin sitten meille ja tehtiin hyvää ruokaa. Spätsli on näiden joku oma spagetti, sellaista pastan tapaista mutta muodoltaa sellaisia möhkäleitä ja pehmeitä. Neljän jälkeen lähdettiin sitten tutustumaan Churin vanhaan kaupunkiin. Käytiin gelatolla ja kierreltiin katsomassa tärkeimmät rakennukset ja myös ihailemassa aurinkoista kaupunkia Mittenbergin rinteeltä. Karoliinan juna takaisin Zürichiin lähti seitsemältä, aivan liian pian! Oli kyllä niin mukava viikonloppu, jotenkin niin outoa ajatella, että täällä Euroopassa on tuttuja ihmisiä ja kuinka vaivatonta matkustaminen loppujen lopuksi on.

Eilen oli helluntain jälkeinen maanantai, eli pyhäpäivä. Mentiin Vesan kanssa päivällä taas Obere Auhun muutamaksi tunniksi. Aurinko on niin kiva ja lämmin! Illemmalla sain juteltua Hannan kanssa taas pitkästä aikaa ja hui että odotan meidän reissua niin paljon! Lontoosta on varmistunut vielä sellainen täydellisyyden huipentuma, että Emma (mun Sunderlandin aikainen kämppäkaveri) tulee käymään siellä silloin kun ollaan siellä Hannan kanssa. Täydellistä! Siitä tulee niin upeaa!!

Kaksi viikkoa vielä koulua jäljellä. Nyt ollaan tosiaan Sports Marketing -tunnilla ja tuo vieraileva luennoitsija on todella tympeä. Iltapäivällä meillä on kulttuurien tunneilla toinen osa viinikulttuuri -teoriasta (saksaksi!) ja sitten iltapäivällä taidetunneilla ekskursio tuolla Churin taidemuseossa taas :). Jepu jee!

Terveisiä ja haleja!

sunnuntai 16. toukokuuta 2010

Sateinen viikko, Higa-markkinat ja reissu Saksaan!

Grüezi!

On ollut kiva viikko, erilaista ohjelmaa ja tapahtumaa. Tässä viikkokatsaus :D!

Maanantaina ei ollut saksan tunteja, joten koko päivä oli vapaa. Käytiin illalla elokuvissa katsomassa paljon Oscar-ehdokkuuksia keränneen Precious-elokuvan. Sellainen synkeä draama, mutta kun ei ollut muutakaan englanniksi.

Tiistainan oli viikon ainoa koulupäivä. Aamutunnit olivat todella tylsät, Sports Marketingia. Aihe nyppii sen takia, että se opettaja on ottanut omin valtuuksiin sellaiset säännöt, että kurssin päätyö eli sponsorointisuunnitelman kirjoittaminen tehdään SAKSAKSI. Niin ei saisi tehdä, koska tämä on englanninkielinen koulutusohjelma, mutta kun ne tulee oikeille sveitsiläisille urheilijoille ne suunnitelmat niin ei olisi kuulemma mitään järkeä tehdä englanniksi. Ihan tyhmää, koska eihän tästä nyt sitten saa mitään irti kun ei voi kirjoittaa mitään saatika oikein tehdä mitään muutakaan ryhmässä :(. Ei nuo edes saa tehdä lopputyötään saksaksi vaikka tulisi sveitsiläisille matkailutoimijoille, niin ihan idioottimaista että toi ope on saanut tommoisia erikoisoikeuksia!

Iltapäivällä oli kulttuurin ja taiteen kaksoistunnit. Kulttuurissa käsiteltiin Kiinaa ja sen kulttuuria ja se opettajanaikkonen oli kyllä tosi törkeä! Tai semmoinen päällepäsmäri.. Sillä oli dia, jonka otsikkona oli Kaksi Kiinaa ja meän hongkongilainen vahvistus Helen hyökkäsi siihen kiinni ja sanoi, että ei pidä paikkaansa ja että heille se on todella loukkaavaa puhua kahdesta Kiinasta. Se opettaja tinkasi sitten vaan vastaan tosi epäkunnioittavasti ja ärrh, muutenki se oli kyllä niin ärsyttävä! Siinä tunnin alussa se oikein näytti että hänpä osaa puhua kiinaa ja siis puhui just Helenille jotain, kysyi vissiin että mistä on kotoisin. Ja sitten se "yritti" kai vähän paikata myöhemmin sitä Kaksi Kiinaa -riitaa ja kysyi jotain Helenilta tai lähinnä se kai vaan yritti urkkia Helenin nimen tietoonsa, kun ei se kuunnellut vastausta varsinaiseen kysymykseensä. Ja sitten siinä esityksen aikana kun tultiin Kiinan historian tärkeisiin vaiheisiin ja War Lordeihin eli sotalordien aikakauteen niin tämä siinä paukuttaa "MINUN entinen poikaystäväni, joka oli KUULUISA ROCK-TÄHTI Kiinassa, niin juuri tämän MINUN Rock-tähti POIKAYSTÄVÄNI isoisä oli SOTALORDI!"

Taiteen tunneilla meillä oli kurssityön esitys ja hyihyi, olin esittämässä sitä ja kyllä melkein pallo taas karkas hallinnasta. Hyvä että on ohi, ne meidän ryhmäläiset ei kai oikein pidä meistä kun meidän ryhmätyöskentelyssä oli hieman ongelmia.. Tai sellaisia väärinkäsityksiä ja musta tuntuu että niillä on vähän huono käsitys meistä suomalaisista, vaikka oonkin koittanut paikata sitä koko loppuajan!

Illalla oli sitten meidän toisen kurssin ryhmäläisen kämpillä grillijuhlat! Siellä oli paljon toisen vuosikurssin, eli just näitä taiteen ja kulttuurin, opiskelijoita. Oli kyllä hauskat bileet! Hyvää ruokaa, ostettiin Allin kanssa erilaisii maggaroita ja pihvei ja niitä sitten siinä popsittiin, talon puolesta oli hurjasti erilaisii salaatteja ja sitten jälkkäriks kaikkee nannaa. Tuli juteltua paljon eri tyyppien kanssa, tosi mukavia ja sain jopa yhden lenkkikaverin sieltä! Jee!

Keskiviikko aamuna meillä oli rankka velvollisuus tuolla koulun kv-toimistolla, jossa vaihtareille tarjottiin kahvia ja kroissantteja! Huhhuh, no piti siinä sitten kans jakaa kokemuksia ja mielipiteitä vaihdon kulumisesta, mutta eipä ihmeempää työtä tarvinnut ruokintansa eteen sitten tehdä. Sitten koitettiin Allin kanssa mennä Higa-messuille, mutta koska ne aukesivatkin sitten juuri keskiviikkona vähän myöhemmin niin tultiin sitten meille tekemään saksan esitelmää Uusiutuvista luonnonvaroista. Voi kyllä, siis hyvin hankalasti lähestyttävä aihe ontuvalla saksalla! Sen esitys on huomenna ja sitten sekin on poissa alta :) Illalla katsottiin kuinka Suomi pieksi USAn jäkiksen MM-kisoissa, meillä oli täällä oikein suomalaisporukka sekä Michael jännäämässä ja ekaa kertaa oikein kunnolla sitten tajusin ton lajin viehätyksen. Oli kyl niin jänskä peli!

Torstaista eteenpäin oli sitten loppuviikko vapaata helatorstain ansiosta. Meillä on kans viikon kuluttua helluntain jälkeinen maanantai vapaa. Torstaina käytiin kuitenkin nyt sitten vihdoinkin siellä Higa-messuilla. Ne ovat siis joku tällainen vuotuinen suuri messu täällä Graubündenissä (, jonka englanninkielinen nimi muuten on Grisons -- hieman olin tässä hämilläni muutaman kuukauden kun kuuli molempia käytettävän ja oli sit että tääh, missa ma oon???). Lähinnä kodintekniikkaa, imuroita, pesukoneita, sänkyjä yms mutta oli siellä kans ruokamaisteluita ja joku mehiläiskeskus, missä näytettiin mistä sitä hunajaa oikein saadaan. Sitten siellä oli myös ravintoloita ja kioskeja. Pitkä sellainen reitti, jota pitkin vaaputtiin massan mukana, ei sellainen kuin Suomen tilavat hallimessut, jossa voit risteillä miten mielit. Täällä oli vähän että se on joko nyt tai ei koskaan, sillä vastavirtaan takaisinpäin lähteminen voisi olla hieman tuskaa :). Oli siellä sitten sellainen joku outo osuus kans, semmoinen näyttely missä oli niin kuin puettuja mallinukkeja erilaisissa tilanteissa, pelaamassa golfia/jalista, ravintolassa, puistonpenkillä, soittamassa soittimia... Mikä näissä oli erikoista, että niiden päät olivat eläinten päitä! Lähinnä vuorikauriita ja susia, villisikoja, kala, hanhia, lehmiä... Silleen just erikoinen ja jännä näyttely, kun ne asetelmat olivat sellaisia että jääkarhu saattoi tarjoilla jäätelöä kahdelle lehmälapselle. Lohitarjoilija vie katkarapulautasta vesilinnuille jne. Tässä muutamia kuvia:













Perjantaina ei taas tapahtunut yhtään mitään. Siivoilin vaan huonetta, imuroin ja pesin lattiat sekä pyykkäsin PALJON. Hiukset värjäsin myös, laitoin sellaisen kevytvärin peittämään juurikasvua.. Pitää sitten kesällä laittaa joku oikein kestoväri ennen kuin palaan Suomeen. Illalla kävin salilla ja that's it :).

Higassa saatiin esitteet Insel Mainausta, kukkaissaari tuolla Bodenseellä Sveitsin ja Saksan rajalla. Allin kanssa sitten päätettiin, että lähdettäisiin käymään siellä lauantaina kun eihän tässä muutakaan tekemistä ollut. Otettiin siis juna eilen aamulla yhdeksän maissa Zürichiin ja sieltä sitten Konstanziin, Bodenseen rannalle Saksan puolelle. Saavuttiin sinne kahdeksitoista ja suunnitelmissa oli ottaa bussi aika suoraan sinne Mainau-saarelle, mutta lähdettiinkin kiertelmään vähän sitä kaupunkia ensin. Ei oikeastaan tiedetty koko paikasta yhtään mitään ja olikin huikean yllätys, vanha kaupunki oli tosi idyllinen ja kaikki oli niin HALPAA! Ensimmäiseksi juututtiin yhteen laukkukauppaan ja ostin vihdoinkin olkalaukun, jota olen kaivannut täällä ollessani. Eikä maksanut kuin kympin! Siitä sitten oltiin jatkamassa matkaa kun nähtiin kuinka joku saapasteli ohi boksi kiinalaista ruokaa muassaan. Meille tuli kauhea nälkä sillä sekunnilla ja löydettiin viiden minuutin etsimisellä kivan oloinen kiinalainen ravintola herkullisella buffalla. Siellä sitten syötiin edullisesti ja siihen jopa kuului, että sai ite käydä valitsemassa lautaselle lihaa ja kasviksia ja sitten niiden grill-tiskillä sai kytätä kun kokki kypsensi ja kilautteli lastojaan ilmassa. Oli kyllä huisii! Ruokailun jälkeen jatkettiin takaisin sinne mihin oltiin jääty ja mentiin italialaiseen jäätelöbaariin! Melkein itkettiin kun nähtiin että kolme palloa jätskiä ja keksi siihen päälle maksoi tasan sen verran mitä yksi pieni kämäinen pallo Sveitsissä. Siinä sitten märssyttiin hyvällä halulla niitä kolmea palloa hyytävässä ilmassa, mutta kun halvalla lähti! Tuli niin kylmä, että haettiin viereisestä leipomista kahvit - pieni 1 euro, isompi 1,5 euroa. AARGH! Mä haluan muuttaa Saksaan NYT!









Tämä meidän spontaani reissu oli siis kääntymässä päälaelleen sillä kello oli lähestymässä jo kolmea. Jatkettiin kuitenkin vaan kiertelyä, käytiin kaupungin Münsterissä, joka oli kyllä tosi nätti sisältä. Hauska nähdä miten ovat yhdistäneet modernia tekniikkaa vanhaan kirkkoonsa. Seinät oli nääs valaistu sinipunaisilla spottivaloilla!



Aika pian tämän jälkeen sitten vihdoinkin suunnistettiin bussipysäkille, tai no käytiin kylläkin vielä senkin jälkeen yhdessä kauppakeskuksessa ja otettiin bussi neljän jälkeen vasta sinne Mainau-saarelle. Syy siis minkä takia lähdettiin ylipäätään sinne oli, että siinä esitteessä oli joku mainos jostain Inselfestistä, eli jotku markkinat sielläkin. Ilma oli koko päivän ollut sateinen ja viileähkö, mutta ei se oikeastaan haitannut. Saari oli täynnä tulppaaneita ja ei-kukkivia ruusupensaita, mutta muita kukkia sitäkin enemmän. Oli tosi nättiä ja voi vaan kuvitella kuinka siellä olisi ihana viettää lämmintä kesäpäivää. Itse markkinat olivat suhteellisen pienet ja myivät lähinnä vaan kaikenlaista puutarhatarviketta sun muuta härpäkettä. Käytiin vielä perhostalossakin, jossa oli kosteaa ja tukahduttavaa ja ei oikein saanut mitään kuvia kun kameran linssi meni vain huuruun :) Mutta oli kyllä tosi kauniita perhosia. Otettiin bussi takaisin keskustaan kuuden jälkeen. Konstanzissa mentiin vielä takaisin siihen isoon tavarataloon, jossa käytiin ennen kuin lähdettiin Mainauhun ja käytiin syömässä vähän suolaista ja kierreltiin vielä vähän paikkoja ennen kuin lähdettiin kahdeksan junalla takaisin Zürichiin. Churissa oltiin perillä joskus 11 maissa illalla.



















Nähtiin ILMALAIVA!! Tai semmonen zeppeliini, tosi hämärä kuva, mutta kuitenkin! En edes tienny, että sellaisia on enää ja vitsit se liikkui kyllä sutjakkaan tommoiseksi valaaksi!















Kaiken kaikkiaan oli kyllä huikea reissu! Ilma oli mitä oli mutta spontaanius ja ihanan edullinen hintataso oli jotain niin mukavaa koettavaa! Oli mukava käyttää taas euroja ja kuulla saksaa, jota oikeasti ymmärsi hyvinkin!! Siis voi itku, jos olisikin tuossa parin tunnin päässä toisella puolella rajaa, kuinka paljon enemmän siitä olisi saanut hyötyä! No, mutta täällä on parempaa suklaata. Se korvaa kaiken. Melkein ;).

sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Hyvää äitienpäivää!!

Tämä viikko on ollut sateinen ja viileä. Ihan tylsää, että tällä tavalla heilahtelee, se kesäkeli oli niin mukava :).

Muuten ei ole taas mitään ihmeellistä tapahtunut. Torstaina käytiin yhden kicboxing-kaverin kanssa ilmaisella kokeilukerralla tämän kickboxing-opettajan juuri avaamalla salilla. Tunnin nimi oli BodyAttack ja kovin oli tehokas ja hiostava :). Sen jälkeen sitten ostettiin molemmat 10 kerran kortit sinne kun tuntivalikoima oli varsin houkutteleva. Saatiin 10% opiskelija-alennuksen lisäksi vielä ekstra 10%, maksoi kuitenkin sellaiset 144 frangii eli about 100 euroo.. Huoh, nooh oikeutin tän itselleni ajatuksella, että sehän oli vähän niin kuin synttärilahja ittelleni ja kun oikeasti sellainen mistä tykkään.

Perjantaina oli sitten synttärit. Koulussa oli 8-17 joten siinäpä meni pitkälti se päivä. Kämppä oli tyhjillään kun tulin käymään siellä, Laura oli tosin ripustanut olkkarin kattoon sellaisen Happy Birthday -nauhan ja sitten mun huoneeseen jättänyt pieni synttäri-ilmapallon, hih! Illalla mentiin suomalaisporukalla syömään yhteen italialaiseen, jee pitsaa pitkästä aikaa! Tilasin semmoisen, jossa oli päärynää ja sopi kyllä yllättävän hyvin siihen. Sitten sen jälkeen vielä mentiin Allin kämpille ja siellä sitten jutskailtiin. Nicokin, se mun tuutori oli kotona ja pahoitteli kovasti ettei koskaan ollut sitten päässyt opettamaan meitä lumilautailemaan. No, ei voi mitään vaikka kyllä harmittaa se kovasti. Talvi oli sikäli hieman ohi kun tultiin ja mahdollisuudet vaan hupeni tiehensä. Ehkäpä se nyt on muutenkin turvallisempaa, että kokeilee tuollaista sitten Suomen tuntureilla... Ei ole niin pitkä matka kieriä sitten alas, heh.

Eilisen lauantain vain jumittelin kämpillä, enkä saanut oikein mitään aikaiseksi. Tänään sama meno on jatkunut, paitsi että kävin tuossa ulkona. Obere Au:n kentälle on tullut tivoli ja siellä oli vaikka minkälaista hökötystä ja härveliä. Hullun kallista vain, joten en sitten lähtenyt kokeilemaan. Vähän aikaa kiertelin ja sitten lähdin pois. Kävin myös sen Higa-messun teltan sisäänkäynnillä, mutta en lähtenyt sitten sinnekään sen kummemmin katselemaan. Tässä joku päivä olisi kyllä tarkoitus, niin näkee sitten että mikä sekin on.

Äidille ja mummille ja kaikille muillekin äideille haluan toivottaa aivan ihanaa äitienpäivää!! Vähän tulee nyt myöhässä jo, olisi ollut niin kiva olla Suomessa tänään. Muutenkin ollut kova ikävä sinne tässä viime päivinä, haluisi vain rakkaiden ihmisten lähelle!

Ensi viikko on aika rento koulun suhteen. Ainoastaan tiistaina on koulua ja sitten helatorstaista johtuen loppuviikko on vapaana. Huikean kovan odotuksen kohde on kuitenkin kahden viikon kuluttua lauantai, sillä Karoliina Innsbruckista tulee silloin käymään Zürichissä ja nähdään vihdoinkin pitkästä aikaa!!

Oikein mukavaa alkavaa viikkoa ja kuuluillaan! Ja kiitos kaikille mun vanhentumisen muistamisesta :D!!

maanantai 3. toukokuuta 2010

Talvi on tullut takaisin toukokuussa

Eipä tässä muuta päiviteltävää kuin, että arvaattekos miten ärräpäät lenteli kun maanantai-aamuna ulos katsoessani näinkin LUNTA!! Aagh, it's all coming back! Näytti siltä, kolealta ja hyiseltä maisemalta mitä täällä oli silloin kuin saapui tänne helmikuussa :/. Paitsi että laakso itsessään on nyt aivan vihreä... No ehkäpä se oli talven viiiiimeinen yritys. Sais mennä jo pois :D!

sunnuntai 2. toukokuuta 2010

Kesä on tullut huhtikuussa

Heippa ja jee on toukokuu!!

Viikko on mennyt tässä hissun kissun. Lämpimät ilmat ovat olleet aivan ihanat, todella kesäinen fiilis ollut. Naantali tuli mieleen ja tällä viikolla tuli ekaa kertaa sellainen olo kun katseli maisemia ja ympäristöä tuolla ulkona, että tällaiselta Sveitsi näyttää! Ihan kuin postikortista, vihreät niityt punertavan harmaat alpit ja valkoiset vuorenhuiput. Ainoastaan puuttuvat lehmät (no meillä on nuo vuohet tuolla rinteessä vähän matkan päässä ;) ja ilmaista suklaata ja juustoa jakavat ihmiset! Kukat kukkivat täyttä päätä, syreenit tuoksuvat ja linnut laulavat minkä kurkuistaan lähtee. Kaikki on niin vihreää! Suomessa tämä kaikki tapahtuu yleensä vasta toukokuussa ja sen takia se onkin mun lempparikuukausi, nyt tuntuukin oudolta että kaikki on jo alkanut niin aikaisin :).

Muuten ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Koulua vaan, ryhmätöitä.. Enää kuukausi tätä opiskelua jäljellä, sitten on kahden viikon lukuloma ja koeviikot. Pöljää tässä systeemissä on se, että me ei saatu tietää koepäiviä heti kurssien alussa, vaan vasta nyt perjantaina. Kokeille on varattu 3 viikkoa lukuvuosikalenterista ja sen mukaan olen varaillut paluumatkaa ja nyt sit sain tietää että viimeinen koe on mulla jo 1.7. Hanna tulee tänne 10.7., että siinä menee sitten reilu viikko ihan vaan tehdessä eimitään :/ plöö. No mutta sitten pääsee taas reissaamaan ja vaikka mitä kivaa jee :D!

Perjantaina meillä oli tosi erikoiset Globalisaatio- ja Cross Cultural Leadership -tunnit. Aamupäivällä meillä oli sellainen globalisaatiosimultaatio (hah mikä sana!) jossa saatiin erilaisia rooleja, kuten maanviljelijä, hallitus, rikas bisnepomo jne ja niiden mukaan sitten piti "näytellä" rooliaan ja kanssakäydä toisten kanssa yrittäen samalla suorittaa henkilökohtaisia tehtäviä, jotka jokainen sai omassa ohjelapussaan. Itse olin maanviljelijä, joka yritti epätoivoisesti myydä riisiä ja maitoa :) hah, oli kyllä ihan hauska.. näki pienoiskoossa kuinka hierarkista ja byrokraattista meno voi olla. Iltapäivällä meille oli varattu tila yhdestä työhallista ja saman opettajan johdolla sitten opeteltiin "kuuntelemista".. Siellä oli paljon erilaisia soittimia kuten karhun- ja hanhen-nahoista tehtyjä rumpuja, helistimiä ja kolistimia, vaikka mitä.. Niitä sitten soittamalla yritettiin löytää yhteistä rytmiä ja harmoniaa. Tosi jännä oli huomata, että aluksi kaikki vain sooloili mutta sitten session päätteeksi oikeasti löydettiin yhteinen sävel ja kaikki kuuntelivat kaikkia. Lisäksi ihan aluksi piti esitellä itsenä valitsemallaan soittimella ja muiden piti kuvailla henkilöä sitten sen perusteella yhdellä sanalla. Se vasta olikin kun mun soittamista kuvailtiin just sellaiseksi kuin mitä mä olen, tai miten mun läheiset varmasti kuvailisi mua. Siitäkin huolimatta, että nuo kurssilaiset ei tunne mua silleen kauhean hyvin niin aika jännä, että jotenkin löysivät siitä lyhyestä soitannasta mun peruselementtejä. Funny old world, innit?

Ja sitten haluan ylpeänä ilmoittaa, että minä, suomalainen kalpeanaama olen saanut kehuja rusketuksestani !!! Siis useat ihmiset on kehuneet sitä ja olen kyllä hyvin vaikuttunut, palamiset ja ulkonaoleskelut on siis alkaneet näkyä ja hihii vähänkö siistiä! Ja tämä kaikki huhtikuussa o_O heh, mutta siis ei sillä että olisin jotenkin ruskettumishullu, ei tosiaan... kalpeus on kaunista, mutta ulkona on vaan niiiin ihana olla kun on lämmintä ja aurinko porottaa, aaah!

Tulevana viikkona tullaan kuitenkin näkemään tuota tähteämme paljoakaan, sillä koko viikoksi on luvattu sadetta. Nooh, ainakin luonto saa elinvoimaa ja pääsee kunnolla rehottamaan :). Ja kääk, syndet lähestyy huooh... 23 ei kuulosta hyvältä, oonkin tässä harkinnut että jos juhlisinkin tästä eteenpäin aina vaan 21 ikävuotta!

Heh, pärjäilkää ja kuuluillaan!