Kesä on viimeinkin tullut takaisin, jihuu! Perjantaina lämpeni viimein ja oli vain niin ihanaa mennä lenkillä metsässä, lämmenneet puut ja raikas luonto tuoksuivat hyvältä - kodilta ja Suomelta.
Lauantai-aamuna lähdin junalla Zürichiin, sillä mun luokkakaveri Karoliina, joka on vaihdossa Innsbruckissa, tuli käymään Sveitsissä. Karoliinan juna saapui
Michael lukee tätä tekstiä, cheeky bastard! (Ollaan Sports Marketing -tunnilla :), Michael on siis mun kämppis ja on ollut Suomessa vaihdossa - intsaili tossa vieressä että ymmärtää tätä :D!)
... saapui 11 jälkeen. Itse olin Zürichissä jo tuntia aikaisemmin, jotta pääsin aamukahville Starbucksiin! Ah ihanuutta :)..
Karoliinan kanssa lähdettiin kiertämään kaupunkia, käveltiin Bahnhofstrassea ja vanhaa kaupunkia ympäriinsä, käytiin järven rannalla ja päätettiin myöhemmin ottaa Kleines Rundfahrt, puolentoista tunnin risteily järvellä. Jatkettiin kuitenkin joen toiselle puolelle, löydettiin Sprüngli-leipomo, josta ostettiin molemmat kolme kappaletta Luxenburgerli-leivoksia (pieniä "hampurilaisen"-näköisiä, mutta siis erivärisiä ja -makuisia kakkusia) ja kolme suklaatryffeliä. Koska tää oli jotain aivan huikeaa (ja kallista lystiä, maksoivat yhteensä jonku yli 6 frangia eli vajaa 5 euroa) niin tässä mun valintani. Luxenbutgerli: vadelma, samppanja ja suklaa (huh, että oli intensiivinen!) ja tryffelit: tumma suklaa, samppanja ja baileys. Sprüngli-liikkeen vieressä oli erään tietyn kahvilaketjun liike ja mentiin siihen terassille nautiskelemaan. Nuo herkut ja päälle Mocca Coconut -Frappucino, voi taivas sentään että oli hemmottelua!
Siitä jatkettiin vanhan kaupungin läpi takaisin rautatieasemalle ja käytiin turistitoimistosta kysymässä missä olisi lähin internet-kahvila, että saataisiin Karoliinan junaliput Churiin tulostettua. Saatiin ohjeet ja suunnistettiin kahvilaan, jossa joku italiano ohjasi meidät koneille. Siinä meni joku viisi minuuttia, saatiin tulostettua ja tää kahvilamikko jutteli meille siinä töidensä ohessa vähän ja kyseli just että osataanko italiaa :). Kerrottiin saksaksi että ollaan vaihto-oppilaita ja sit sanoin ihan lopuksi jotain, että "tutto finito" ja tämä hemmo hymyili eikä veloittanut meiltä mitään!
Siitä jatkettiin sitten takaisin järven rannalle ja hypättiin saman tien lautan kyytiin ja saatiin jopa paikat kannelta. Zürichin järvi on näet hyvin pitkä, mutta aika kapea ja siellä kulkee ihan julkinen liikenne lauttojen muodossa, että ihmiset pääsevät kätevästi toiselle puolelle järveä tai Zürichiin, joka on ihan kärjessä tai pohjalla, Pohjois-reunalla. Järvellä oli paljon liikennettä, polkuveneilijöitä ja purjehtijoita, mikäs siinä ollessa vaikkakin aurinko tietty meni heti piiloon pilvien taakse kun lautta lähti rannasta.
Risteilyn jälkeen tsompailtiin uutta reittiä pitkin juna-asemalle ja sen takana olevaan puistoon. Otettiin arskaa siinä sitten jonku tunnin verran, sielläkin oli paljon väkeä ja oli kyllä mukavaa kun oli niin lämmintä!
Juna Churiin lähti puoli kahdeksalta ja perillä oltiin yhdeksän maissa.
Seuraavana aamuna syötiin rauhassa aamiaista ja katseltiin telkkaria, ennen kuin lähdettiin Obere Auhun uimaan. Ne olivat aukaisseet ulkoalueen nyt tässä toukokuussa ja se oli ihan huisi paikka! Todella laaja alue, vihreitä ruohokenttiä, kaksi valtavaa allasta, kaksi liukumäkeä, grillausalue, uudistetut pukukopit ja vessat.. Oli kyllä niin mukavaa ja lämmintä, joku +24 astetta ainakin! Liukumäet olivat kans niin hauskoja, toinen oli pitkä ja korkealta lähtevä putki, jossa sai selällään ihan hurjat vauhdit ja toinen oli leveä ja lyhyt temppuliuku, niin hauska myös!!
Siellä oltiin johonkin puoli kolmeen asti ja lähdettiin sitten meille ja tehtiin hyvää ruokaa. Spätsli on näiden joku oma spagetti, sellaista pastan tapaista mutta muodoltaa sellaisia möhkäleitä ja pehmeitä. Neljän jälkeen lähdettiin sitten tutustumaan Churin vanhaan kaupunkiin. Käytiin gelatolla ja kierreltiin katsomassa tärkeimmät rakennukset ja myös ihailemassa aurinkoista kaupunkia Mittenbergin rinteeltä. Karoliinan juna takaisin Zürichiin lähti seitsemältä, aivan liian pian! Oli kyllä niin mukava viikonloppu, jotenkin niin outoa ajatella, että täällä Euroopassa on tuttuja ihmisiä ja kuinka vaivatonta matkustaminen loppujen lopuksi on.
Eilen oli helluntain jälkeinen maanantai, eli pyhäpäivä. Mentiin Vesan kanssa päivällä taas Obere Auhun muutamaksi tunniksi. Aurinko on niin kiva ja lämmin! Illemmalla sain juteltua Hannan kanssa taas pitkästä aikaa ja hui että odotan meidän reissua niin paljon! Lontoosta on varmistunut vielä sellainen täydellisyyden huipentuma, että Emma (mun Sunderlandin aikainen kämppäkaveri) tulee käymään siellä silloin kun ollaan siellä Hannan kanssa. Täydellistä! Siitä tulee niin upeaa!!
Kaksi viikkoa vielä koulua jäljellä. Nyt ollaan tosiaan Sports Marketing -tunnilla ja tuo vieraileva luennoitsija on todella tympeä. Iltapäivällä meillä on kulttuurien tunneilla toinen osa viinikulttuuri -teoriasta (saksaksi!) ja sitten iltapäivällä taidetunneilla ekskursio tuolla Churin taidemuseossa taas :). Jepu jee!
Terveisiä ja haleja!