sunnuntai 16. toukokuuta 2010

Sateinen viikko, Higa-markkinat ja reissu Saksaan!

Grüezi!

On ollut kiva viikko, erilaista ohjelmaa ja tapahtumaa. Tässä viikkokatsaus :D!

Maanantaina ei ollut saksan tunteja, joten koko päivä oli vapaa. Käytiin illalla elokuvissa katsomassa paljon Oscar-ehdokkuuksia keränneen Precious-elokuvan. Sellainen synkeä draama, mutta kun ei ollut muutakaan englanniksi.

Tiistainan oli viikon ainoa koulupäivä. Aamutunnit olivat todella tylsät, Sports Marketingia. Aihe nyppii sen takia, että se opettaja on ottanut omin valtuuksiin sellaiset säännöt, että kurssin päätyö eli sponsorointisuunnitelman kirjoittaminen tehdään SAKSAKSI. Niin ei saisi tehdä, koska tämä on englanninkielinen koulutusohjelma, mutta kun ne tulee oikeille sveitsiläisille urheilijoille ne suunnitelmat niin ei olisi kuulemma mitään järkeä tehdä englanniksi. Ihan tyhmää, koska eihän tästä nyt sitten saa mitään irti kun ei voi kirjoittaa mitään saatika oikein tehdä mitään muutakaan ryhmässä :(. Ei nuo edes saa tehdä lopputyötään saksaksi vaikka tulisi sveitsiläisille matkailutoimijoille, niin ihan idioottimaista että toi ope on saanut tommoisia erikoisoikeuksia!

Iltapäivällä oli kulttuurin ja taiteen kaksoistunnit. Kulttuurissa käsiteltiin Kiinaa ja sen kulttuuria ja se opettajanaikkonen oli kyllä tosi törkeä! Tai semmoinen päällepäsmäri.. Sillä oli dia, jonka otsikkona oli Kaksi Kiinaa ja meän hongkongilainen vahvistus Helen hyökkäsi siihen kiinni ja sanoi, että ei pidä paikkaansa ja että heille se on todella loukkaavaa puhua kahdesta Kiinasta. Se opettaja tinkasi sitten vaan vastaan tosi epäkunnioittavasti ja ärrh, muutenki se oli kyllä niin ärsyttävä! Siinä tunnin alussa se oikein näytti että hänpä osaa puhua kiinaa ja siis puhui just Helenille jotain, kysyi vissiin että mistä on kotoisin. Ja sitten se "yritti" kai vähän paikata myöhemmin sitä Kaksi Kiinaa -riitaa ja kysyi jotain Helenilta tai lähinnä se kai vaan yritti urkkia Helenin nimen tietoonsa, kun ei se kuunnellut vastausta varsinaiseen kysymykseensä. Ja sitten siinä esityksen aikana kun tultiin Kiinan historian tärkeisiin vaiheisiin ja War Lordeihin eli sotalordien aikakauteen niin tämä siinä paukuttaa "MINUN entinen poikaystäväni, joka oli KUULUISA ROCK-TÄHTI Kiinassa, niin juuri tämän MINUN Rock-tähti POIKAYSTÄVÄNI isoisä oli SOTALORDI!"

Taiteen tunneilla meillä oli kurssityön esitys ja hyihyi, olin esittämässä sitä ja kyllä melkein pallo taas karkas hallinnasta. Hyvä että on ohi, ne meidän ryhmäläiset ei kai oikein pidä meistä kun meidän ryhmätyöskentelyssä oli hieman ongelmia.. Tai sellaisia väärinkäsityksiä ja musta tuntuu että niillä on vähän huono käsitys meistä suomalaisista, vaikka oonkin koittanut paikata sitä koko loppuajan!

Illalla oli sitten meidän toisen kurssin ryhmäläisen kämpillä grillijuhlat! Siellä oli paljon toisen vuosikurssin, eli just näitä taiteen ja kulttuurin, opiskelijoita. Oli kyllä hauskat bileet! Hyvää ruokaa, ostettiin Allin kanssa erilaisii maggaroita ja pihvei ja niitä sitten siinä popsittiin, talon puolesta oli hurjasti erilaisii salaatteja ja sitten jälkkäriks kaikkee nannaa. Tuli juteltua paljon eri tyyppien kanssa, tosi mukavia ja sain jopa yhden lenkkikaverin sieltä! Jee!

Keskiviikko aamuna meillä oli rankka velvollisuus tuolla koulun kv-toimistolla, jossa vaihtareille tarjottiin kahvia ja kroissantteja! Huhhuh, no piti siinä sitten kans jakaa kokemuksia ja mielipiteitä vaihdon kulumisesta, mutta eipä ihmeempää työtä tarvinnut ruokintansa eteen sitten tehdä. Sitten koitettiin Allin kanssa mennä Higa-messuille, mutta koska ne aukesivatkin sitten juuri keskiviikkona vähän myöhemmin niin tultiin sitten meille tekemään saksan esitelmää Uusiutuvista luonnonvaroista. Voi kyllä, siis hyvin hankalasti lähestyttävä aihe ontuvalla saksalla! Sen esitys on huomenna ja sitten sekin on poissa alta :) Illalla katsottiin kuinka Suomi pieksi USAn jäkiksen MM-kisoissa, meillä oli täällä oikein suomalaisporukka sekä Michael jännäämässä ja ekaa kertaa oikein kunnolla sitten tajusin ton lajin viehätyksen. Oli kyl niin jänskä peli!

Torstaista eteenpäin oli sitten loppuviikko vapaata helatorstain ansiosta. Meillä on kans viikon kuluttua helluntain jälkeinen maanantai vapaa. Torstaina käytiin kuitenkin nyt sitten vihdoinkin siellä Higa-messuilla. Ne ovat siis joku tällainen vuotuinen suuri messu täällä Graubündenissä (, jonka englanninkielinen nimi muuten on Grisons -- hieman olin tässä hämilläni muutaman kuukauden kun kuuli molempia käytettävän ja oli sit että tääh, missa ma oon???). Lähinnä kodintekniikkaa, imuroita, pesukoneita, sänkyjä yms mutta oli siellä kans ruokamaisteluita ja joku mehiläiskeskus, missä näytettiin mistä sitä hunajaa oikein saadaan. Sitten siellä oli myös ravintoloita ja kioskeja. Pitkä sellainen reitti, jota pitkin vaaputtiin massan mukana, ei sellainen kuin Suomen tilavat hallimessut, jossa voit risteillä miten mielit. Täällä oli vähän että se on joko nyt tai ei koskaan, sillä vastavirtaan takaisinpäin lähteminen voisi olla hieman tuskaa :). Oli siellä sitten sellainen joku outo osuus kans, semmoinen näyttely missä oli niin kuin puettuja mallinukkeja erilaisissa tilanteissa, pelaamassa golfia/jalista, ravintolassa, puistonpenkillä, soittamassa soittimia... Mikä näissä oli erikoista, että niiden päät olivat eläinten päitä! Lähinnä vuorikauriita ja susia, villisikoja, kala, hanhia, lehmiä... Silleen just erikoinen ja jännä näyttely, kun ne asetelmat olivat sellaisia että jääkarhu saattoi tarjoilla jäätelöä kahdelle lehmälapselle. Lohitarjoilija vie katkarapulautasta vesilinnuille jne. Tässä muutamia kuvia:













Perjantaina ei taas tapahtunut yhtään mitään. Siivoilin vaan huonetta, imuroin ja pesin lattiat sekä pyykkäsin PALJON. Hiukset värjäsin myös, laitoin sellaisen kevytvärin peittämään juurikasvua.. Pitää sitten kesällä laittaa joku oikein kestoväri ennen kuin palaan Suomeen. Illalla kävin salilla ja that's it :).

Higassa saatiin esitteet Insel Mainausta, kukkaissaari tuolla Bodenseellä Sveitsin ja Saksan rajalla. Allin kanssa sitten päätettiin, että lähdettäisiin käymään siellä lauantaina kun eihän tässä muutakaan tekemistä ollut. Otettiin siis juna eilen aamulla yhdeksän maissa Zürichiin ja sieltä sitten Konstanziin, Bodenseen rannalle Saksan puolelle. Saavuttiin sinne kahdeksitoista ja suunnitelmissa oli ottaa bussi aika suoraan sinne Mainau-saarelle, mutta lähdettiinkin kiertelmään vähän sitä kaupunkia ensin. Ei oikeastaan tiedetty koko paikasta yhtään mitään ja olikin huikean yllätys, vanha kaupunki oli tosi idyllinen ja kaikki oli niin HALPAA! Ensimmäiseksi juututtiin yhteen laukkukauppaan ja ostin vihdoinkin olkalaukun, jota olen kaivannut täällä ollessani. Eikä maksanut kuin kympin! Siitä sitten oltiin jatkamassa matkaa kun nähtiin kuinka joku saapasteli ohi boksi kiinalaista ruokaa muassaan. Meille tuli kauhea nälkä sillä sekunnilla ja löydettiin viiden minuutin etsimisellä kivan oloinen kiinalainen ravintola herkullisella buffalla. Siellä sitten syötiin edullisesti ja siihen jopa kuului, että sai ite käydä valitsemassa lautaselle lihaa ja kasviksia ja sitten niiden grill-tiskillä sai kytätä kun kokki kypsensi ja kilautteli lastojaan ilmassa. Oli kyllä huisii! Ruokailun jälkeen jatkettiin takaisin sinne mihin oltiin jääty ja mentiin italialaiseen jäätelöbaariin! Melkein itkettiin kun nähtiin että kolme palloa jätskiä ja keksi siihen päälle maksoi tasan sen verran mitä yksi pieni kämäinen pallo Sveitsissä. Siinä sitten märssyttiin hyvällä halulla niitä kolmea palloa hyytävässä ilmassa, mutta kun halvalla lähti! Tuli niin kylmä, että haettiin viereisestä leipomista kahvit - pieni 1 euro, isompi 1,5 euroa. AARGH! Mä haluan muuttaa Saksaan NYT!









Tämä meidän spontaani reissu oli siis kääntymässä päälaelleen sillä kello oli lähestymässä jo kolmea. Jatkettiin kuitenkin vaan kiertelyä, käytiin kaupungin Münsterissä, joka oli kyllä tosi nätti sisältä. Hauska nähdä miten ovat yhdistäneet modernia tekniikkaa vanhaan kirkkoonsa. Seinät oli nääs valaistu sinipunaisilla spottivaloilla!



Aika pian tämän jälkeen sitten vihdoinkin suunnistettiin bussipysäkille, tai no käytiin kylläkin vielä senkin jälkeen yhdessä kauppakeskuksessa ja otettiin bussi neljän jälkeen vasta sinne Mainau-saarelle. Syy siis minkä takia lähdettiin ylipäätään sinne oli, että siinä esitteessä oli joku mainos jostain Inselfestistä, eli jotku markkinat sielläkin. Ilma oli koko päivän ollut sateinen ja viileähkö, mutta ei se oikeastaan haitannut. Saari oli täynnä tulppaaneita ja ei-kukkivia ruusupensaita, mutta muita kukkia sitäkin enemmän. Oli tosi nättiä ja voi vaan kuvitella kuinka siellä olisi ihana viettää lämmintä kesäpäivää. Itse markkinat olivat suhteellisen pienet ja myivät lähinnä vaan kaikenlaista puutarhatarviketta sun muuta härpäkettä. Käytiin vielä perhostalossakin, jossa oli kosteaa ja tukahduttavaa ja ei oikein saanut mitään kuvia kun kameran linssi meni vain huuruun :) Mutta oli kyllä tosi kauniita perhosia. Otettiin bussi takaisin keskustaan kuuden jälkeen. Konstanzissa mentiin vielä takaisin siihen isoon tavarataloon, jossa käytiin ennen kuin lähdettiin Mainauhun ja käytiin syömässä vähän suolaista ja kierreltiin vielä vähän paikkoja ennen kuin lähdettiin kahdeksan junalla takaisin Zürichiin. Churissa oltiin perillä joskus 11 maissa illalla.



















Nähtiin ILMALAIVA!! Tai semmonen zeppeliini, tosi hämärä kuva, mutta kuitenkin! En edes tienny, että sellaisia on enää ja vitsit se liikkui kyllä sutjakkaan tommoiseksi valaaksi!















Kaiken kaikkiaan oli kyllä huikea reissu! Ilma oli mitä oli mutta spontaanius ja ihanan edullinen hintataso oli jotain niin mukavaa koettavaa! Oli mukava käyttää taas euroja ja kuulla saksaa, jota oikeasti ymmärsi hyvinkin!! Siis voi itku, jos olisikin tuossa parin tunnin päässä toisella puolella rajaa, kuinka paljon enemmän siitä olisi saanut hyötyä! No, mutta täällä on parempaa suklaata. Se korvaa kaiken. Melkein ;).

1 kommentti:

  1. Ihanan pitkä teksti! Eikö sitä lopputyötä voi tehdä suomeksi/englanniksi ja laittaa joku muu kääntämään?

    Nyt iski himo saada jätskiä ja kiinalaista ruokaa... ja kiinaahan mä osaan ;)

    Täällä on ihana ilma! Kai me muuten nähdään kolmen viikon päästä kun tuun Sveitsiin?

    Maaria

    VastaaPoista