maanantai 26. huhtikuuta 2010

Ei muuta asiaa, kuin...

... torstaiksi on luvattu +26 astetta!!!

:D Mä oon niiin etelässä!!

edit. 27.4. Tänäisen säätiedotuksen mukaan huomiseksi +25 ja torstaiksi +27!!

p.s. kävin ostamassa aurinkosuojaa :)

lauantai 24. huhtikuuta 2010

Keväinen viikko Churissa

On sitten kyllä ollut niin mitään sanomaton viikko! Islannin tulivuori on tehnyt tepposiaan ja siitäkin syystä meiltä on ollut tunteja peruttuna kun on opettajat on olleet maailmalla jumissa. Lisäksi on ollut yksi flunssainen opettaja ja sen takia torstaina ja perjantainakaan ei ollut tunteja. Siis yhteensä tällä viikolla oon ollut koulussa 6 tuntia ja 16 tuntia on sitten ollut peruttuna!!

Eli toisin sanoen on ollut tosi tylsää. Uimassa kävin parina päivänä ja torstaina jäin oikein ottamaan aurinkoa kun paistoi kirkkaalta taivaalta. Tänäänkin menin kun oli luvattu +23 astetta lämpöä! Ja kyllä vain oli mukava kölliä siellä ulkoaltaassa, mutta tietty siinä sitten aurinko pääsi käymään vähän käsiksi. Mutta ei kauhean pahasti onneksi kuitenkaan.

Obere Au'hun, sinne uimahalli/liikuntakeskuksen kentälle tuli tällä viikolla sirkus Knie, Sveitsin pääsirkus tai sellainen. Olisi kyllä vähän tehnyt mieli mennä katsomaan, varsinkin tänään kun satuin olemaan siellä juuri kun päivänäytös oli alkamassa. Tosi lystikkään oloista menoa, musiikkia ja sellainen sirkusmainen meininki :). Mutta liput oli tosi kalliit, tosi huonoillekin paikoille jo 20 frangia, sitä seuraava kategoria 36 frangia, huhhuh... Ja sitten kun ei siitä selostuksesta ja muusta olisi niin paljon ymmärtänyt :D. Heh. Tuli kovasti vaan Simbe mieleen kun se silloin niin oli touhuissaan Finlandia-sirkuksesta kun olivat Helsingissä :)!

Churin vanhassa kaupungissa oli eilen ja tänään Kevätmarkkinat. Oikein oli perusmeininkiä, lähinnä vaatteiden ja korujen myyjiä sekä ruokakojuja. Ihan hauskat, mutta juu, en ostanut mitään. Sitten täällä tulee joku Higa-marketti kanssa tuossa toukokuussa, se on kans joku ruokajuttu ilmeisesti. Ne on pystyttäneet tosi ison teltan tuohon vähän matkan päähän :). Saa nähdä mikä se sitten on kun aika koittaa!

Ai niin, eilen illalla mulla alko mun laseista heilua toinen linssi! Ne on sellaiset hengettömät eli niissä ei ole lainkaan kehyksiä. Mua varoiteltiin silloin kuin hankin ne, että saattavat olla heppoiset, mutta ei ole kyllä pitänyt paikkaansa. Ovat kestäneet tosi hyvin jo melkein neljä vuotta ja tykkään tosi kovasti. Sen takia olinkin ihan kauhuissani, että mitäs jos ne nyt sitten hajoaa kun olen täällä! Kiikutin ne tänään sitten optikkoliikkeeseen ja siellä hoidin ja juttelin asiat myyjätädin kanssa ihan kokonaan saksaksi! Se toimitti ne niiden takahuoneeseen ja voilá muutaman minuutin kuluttua ne oli kunnossa! Siinä sitten juttelin sen myyjän kanssa vähän aikaa saksaksi ja kiittelin kovasti. Eikä edes maksanut mitään, olin kyllä tosi helpottunut :)

Siinäpä se, tämä viikko. Ei ole sattunut yhtään mitään ihmeellistä. Ainoastaan on tosi selkeästi huomannut kuinka puu on alkanut tehdä lehteä! Siis täällä laaksossa oikein kunnolla, kukat kukkii ja varsinkin tämän meidän talon viereisen tien puut on värittäytyneet vaaleanpunaisiksi! Oikein on piristävän ja eloisan näköistä. Tänään huomasin lisäksi kuinka vihdoinkin tuon meidän viereisen vuoren lehtipuut on alkaneet ottaa väriä. Täällä lähempänä vuoren juurta on jo vaalean vihreitä puita ja nyt sitten vähän ylempänäkin läikkä siellä, läikkä tuolla. Jee!

Alotin kesätyön haut tässä nyt vihdoin kunnolla. Laitoin muutamaan paikkaan sähköpostia. Saa nähdä tärppääkö, kun on niin tyhmästi tämä olo täällä. Koko kesä menee, elokuusta pääsisi vasta kunnolla töihin ja sitten kun pitäisi tehdä se kolmas ja viimeinen ns esimiesharjoittelu pois alta. Koulu alkaa vasta lokakuun lopulla tänä vuonna kun eka jakso on varattu sitä harjoittelua varten.

Mitäs muuta.. En lähtenyt tänä viikonloppuna mihinkään reissaamaan. Yritän säästää vähän rahaa. Baselissa kyllä pitäisi päästä käymään, Appenzell olisi kans kiva ja sitten Zermatt sellaisella jäätikköjunalla :D! Matka kestää kuusi tuntia, mutta ilmeisesti on tosi hieno ja Zermattissahan on se Toblerone-vuori :D. Mutta ehkäpä tuossa toukokuussa sitten. Niin, toukokuukin on jo viikon kuluttua, ihmeellistä miten tämä huhtikuu on vaan sujahtanut menemään!

Kuulumisiin!

sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Zürichin taidemuseo ja päiväretki Luzerniin

Hyvää päivää!

Tässä olen sunnuntai-aamu viettänyt leppoisasti kahvikupposen ja aamiaisen merkeissä. Ulkona on pilvistä ja satelee vähän, onkohan ihan normaalia vai jotain tuhkamössöä? Eilen aamulla olin tuossa meidän olohuoneen parvekkeella poistamassa kynsilakkaa, oli ihana aamu mutta aikainen, kun täytyi lähteä Zürichiin kymmeneksi. Niin, joka tapauksessa näin vuohia! Siis eilen aamulla parvekkeella. Tai siis parvekkeelta :D ne oli tuolla viereisen vuoren alarinteellä, näin talojen lomasta. Ilmeisesti niiden on siis ihan tarkoitus olla siellä - näin ja kuulin niiden kilinän yksi ilta lenkillä polulla tuon niityn yläpuolella ja olin ihan että nyt on karja päässyt karkuun. Aika lystikästä :). Lisäksi eilen aamulla näin haukkapariskunnan parvekkeelta ja sitten toisen kimppuun hyökkäs pari sisukasta varista :). Luonnon ihmeitä.

Perjantaina illalla oli HTW Ball eli tanssijaiset Casino Royalen (Bond-elokuva) tyyliin. Oli kyllä hienot ja hauskat! Hehe, kaikki olivat niin tyylikkäästi pukeutuneita ja tunnelma ihan loistava. Siellä oli live-bändi ja ne soitti sellasta vanhaa rokkia ja siis vaan niin täydellistä. Gefällt mir viele!

Lähdin sieltä kuitenkin suhteellisen aikaisin koska tosiaan eilen aamulla oli ekskursio Zürichin taidemuseoon. Piti ottaa jo kahdeksan juna täältä Churista, vähän kyllä väsytti mutta matkalla sai kuitenkin torkuttua. Itse Kunsthaus oli todella upea! Siellä oli Van Gogh, Cézanne ja Monet -erikoiskokoelma näytteillä. Meidän ryhmä kuitenkin aloitti ihan peruskokoelmista, opettaja taas selitti niitä kuvia ja mitä tekniikoita eri taiteilijat olivat käyttäneet. Liikuttiin keskiaikaisista romanttisiin, impressionimista surrealismiin ja niin edelleen. Oli kyllä tosi valaisevaa ja mielenkiintoista. Paitsi että täytyy kyllä myöntää, että en vieläkään pidä yhtään modernista taiteesta, semmoisesta missä on piiretty kaksi viivaa tai heitetty maalipurkki kankaalle ja voíla! Taidetta? Ei - impressionalismi ja surrealismikin on siinä ja siinä. Mistä todella tykkään on tarkat työt, vaivalla tehdyt, valokuvantarkat tai romanttiset maisemamaalaukset.. No joo, enhän mä niistä nyt juuri mitään tiedä. Pahempi juttu, on se koe näet tiistaina!

Ihan lopuksi mentiin vielä katsomaan se erikoisnäyttely ja oli kyllä hienoja. Paitsi, että jälleen - en tykkää, en ole koskaan tykännyt Van Goghista, en tykkää hänen tyylistä enkä värien käytöstä. Jotain kivojakin on, mutta silti - ei lempitaiteilija. Mutta Monet'n työt olivat hienoja!! Siellä oli kolme sellaista järkyttävän suurta lummeasetelmaa - Le Bassin aux nymphéas. Ne olivat todella vaikuttavia!!

Tämän jälkeen lähdin palloilemaan sieltä Kunsthausilta Zürichin läpi kohti juna-asemaa. Aluksi kävin Ooppera-talon lähellä Starbucksissa brunssilla vai millä lie :D. Rentouttavaa ja mukavaa, siitä lähdin sitten rantaa pitkin keskustaa kohden, sinne oli pystytetty tivoli, jonka läpi kävelin :). Bahnhofstrassella oli menoa ja meininkiä. Näin varmaan jonkun rikkaan elokuvatähden tyttären tai jonkun vastaavan. Pieni neiti mennä tepasteli seuraneitonsa kanssa kädet täynnä tosi hienonnäköisiä ostoskasseja :O. Voou! Ja sitten, siellä oli katuartisteja ja kaksi aasialaista/ nepalilaista tai jostain sieltä soittivat heidän perinnemusiikkiaan. Siitä tuli mieleen se kolmen hengen ryhmä, joka nähtiin silloin Pariisissa, muistaks äiti? Tässä kuva, näitä oli vain kaksi kylläkin, eri asut mutta samat soittimet!! Olivatkohan samoja.. Todella hienon ja autenttisen kuuloista! Todella vaikuttavaa, miten he saavat äänestään muodostettua ihan laidasta laitaan nuotteja ja sävelmiä.



Zürichistä lähdin puoli kahden junalla kohti Luzernia - Valon kaupunkia. Matka kesti junalla vajaan tunnin. Hankin turistitoimistosta kartan ja lähdin sen avulla suunnistamaan. Juna-aseman vieressä oli heti iso ja mahtava kulttuuritalo, mahtipontista mutta ihan tyylikästä designia.



Tästä kävelin sitten Kappelisillalle, Luzernin yksi tunnetuimmista nähtävyyksistä ja sen keskellä, tuossa joessa oleva Vesitorni on lisäksi Sveitsin kuvatuin nähtävyys. Silta on katettu ja siellä katossa on freskoja tai sellaisia maalauksia historian eri vaiheista. Hassu silta, ei mene suoraan joen yli vaan ensi vinosti tornille ja siitä vinosti vastarannalle.







Sieltä kävelin seuraavaksi Leijona-monumentille, jonka joku kuuluisa hemmo on sanonut olevan Maailman surullisin palanen kiveä.

"Luzernissa on kallionkoloon sijoitettuna Bertel Thorvaldsenin luoma Ranskan suuren vallankumouksen alkuvaiheessa Tuileries-palatsissa kuningasta puolustaneiden, jakobiinien hyökkäyksessä kaatuneiden sekä antautumisen jälkeen murhattujen luzernilaisten sveitsiläiskaartilaisten muistomerkki "Kuoleva leijona"" (Wikipedia).

Patsas oli suuri ja todellakin surullinen. Oikein pystyi näkemään sen leijonan tuskan ja kivut - voi raukkaa.



Sieltä sitten kävelin vanhan kaupungin läpi Luzernin muurille, jolla on monta tornia. Yleensä muurin päällä pääsee kävelemään pitkän pätkän, mutta nyt se oli osittain suljettu koska sitä kunnostetaan parhaillaan. Kiipesin kuitenkin kolmeen torniin ja huhheijaa niitä portaita! Mutta näkymät olivat todellakin vaivan arvoisia!





Muurilta kävelin takaisin alas joelle ja ylitin toisen vanhan katetun sillan täynnä kuoleman tanssi -kattomaalauksia. Siitä vähän matkan päässä Kappelisiltaa kohti oli sellainen hyvin vanha - mutta edelleenkin toimiva puupato, joka siis säätelee veden kulkua joessa.



Siitä menin taas yhden sillan yli takaisin vanhaan kaupunkiin, kuvailin koristeellisia rakennuksia ja nautiskelin rantabulevardista, ilma oli lämmin ja aurinkoinen ja oli kyllä niin mukava vaan mennä itekseen ja olla vaan. Ylitin kappelisillan uudestaan ja vastarannalla oli menossa jonkun sortin Kulttuuri-mielenosoitus tai vastaava. En oikein ymmärtänyt mistä ne siinä kapinoi, mutta hyväntuulisilta vaikuttivat elikä ei kai mitään liian vakavaa :).



Otin viiden junan takaisin Zürichiin ja sieltä sitten Churiin, kämpillä olin kahdeksan maissa. Oli kyllä vain päivä, todella mukava ja näki ja oppi taas paljon! Luzern on ehdottomasti kyllä yksi kivoimmista kaupungeista Sveitsistä, vähän niin kuin mulle lupailtiinkin :).

Kuulumisiin!

torstai 15. huhtikuuta 2010

Huhheijaa kun pitkästyttää.

Mulla on niiiiiiiin tylsää!!

Huaah.. Tää viikko on mennyt lähinnä laiskotellessa. Maanantaina oli pari tuntia saksaa ja tiistaina ei koulua, iltapäivällä vain parin tunnin ekskursio Churin taidemuseoon. Keskiviikko oli vapaa ja tänään torstaina koulua 8-12. Huomenna aamutunnit on peruttu eli koulua vain 13-17. Huoh. Eihän tässä pitäis valittaa, ihan kivahan sitä oli tuossa alkuviikosta kun ei tarvinnut laitta herätystä päälle aamulla :). Ja ensi viikolla alkaa sitä paitsi tiistaina uusi kurssi ja se vie sitten sen aamun. Keskiviikot pysyvät kuitenkin vapaina :).

Maanantaina jouduin tekemisiin virkavallan kanssa. Tehokkaana olin pyöräilemässä salille kahdeksan jälkeen illalla kun poliisisetä huitoo mut tienlaitaan ja alkaa selittää siansaksaksi jotain. Mä siihen vaan, että en puhu sinun kieltä ja sitten se selvitti mulle englanniksi minkä kauhean rikoksen olin tehnyt. Ajellut liian myöhään ilman valoja! Omaa tyhmyyttä, siis kyllä mulla on valot siinä pyörässä.. Sellanen, siis MIKÄ sen nimi on, sen hyrrän joka hankaa pyöränkumia vasten ja tuottaa valoa lamppuun. Joku hydrauliikka-juttu? Sillä on joku nimi, mutku en muista mikääää. No joka tapauksessa tää poliisi lykkäs sen kiinni siihen pyöränkumiin ja testas polkimesta että toimii ja sain mennä pois. Kiittelin ja pyysin anteeksi ja se vaan hymähti, että se olis ollut sellanen 40 frangin sakko! Voi taivas, mistä näitä tietää?!

Tiistain ekskursio Churin taidemuseoon oli ihan mielenkiintoinen. Meidän suloisen höynähtäneen oloinen taideopettaja heppu selitti meille mitä maalauksista pitää tarkastella. Meillä on ensi viikolla koe, jossa pitää tunnistaa joidenkin kuuluisien taiteilijoiden töitä x|. Ja meillä oli ihan sellaset retkituolit joiden päällä sitten istuskeltiin ja oltiin kuin paremmatkin taideopiskelijat. Sitten jakaannuttiin ryhmiin ja meidän täytyi valita joku teos ja tutkia siitä 2D/3D-juttuja, symbooleja, värien käyttöä yms. Sitten lopuksi kierrettiin kaikki läpi yhdessä isossa ryhmässä ja kuunneltiin kun muut esitteli. Siellä museossa oli joku kyynisen virkaintoinen kääkkä töissä ja se seurasi meidän ryhmää ihan hikihatussa. Siis ihan hirveä kyylä! Meidän opettaja sano jo ihan alussa että teoksia pitäis tarkastella vähintään 30 cm päästä. Tämä kuulosti jo vähän tarkalta, mutta sitten tämä mummeli siellä selitti vähän sääntöä.. Hyvä, ettei mittanauhan kanssa ollut siellä ja välillä näki kun se siellä ryhmän laitamilla levitteli käsiään esittelevälle ryhmälle, että EI niin lähellä saa olla! Ja se kans vaati että niitä retkituoleja piti kanniskella oikealla tavalla.. Siis mikä nuuskija. Tai no ehkäpä se on ihan joku sääntö jossain museoissa tai ehkäpä sillä on ollut pahoja kokemuksia koululaisryhmistä. Mut hei haloo, tää on sentään jo ammattikorkeakoulu, ei mikä tahansa kauhuluokka, joka on pakotettu museoon.

Siellä museossa oli myös joku näyttely tästä Gigeristä, eli Aliens-kirjojen kirjoittajan töistä. Sellaisia futuristia avaruusolio -töitä. Aika karmivia. Meidän koulun vieressä on Giger-kahvila, paikka on sisustettu tyylin jonkun ufon sisustaksi... tai saattaa se olla sen alienin vatsalaukkukin. Muutenkin meidän koulu on hieman erikoinen, tai siis meidän toimipiste. Ei oikein tunnista kouluksi, kun alakerrassa on kaikenlaisia sisustusliikkeitä ja autokauppoja. Luokkia on useammassa rakennuksessa, mutta ei tosiaan luulisi että on joku opiskelija-campus. Ihan mielenkiintoista kuitenkin. Siinä on myös puutarhamyymälä ja sitten pyöräparkin vieressä kauppa joka myy ainakin vessanpytyn-kansia. Niin, ja on siinä myös ErotikMarketkin, suuret huulipunahuulet ikkunnassa. Eli kaikkea mitä opiskelija voi vain toivoa, eh?

Islannin tulivuori purkautuu kovaa kyytiä. Toivon, että se loppuisi pian ja sammuisi tykkänään, jotta Suomen ja Iso-Britannian ja muidenkin maiden ilmatila taas aukeaisi. Viimeistään heinäkuussa, kiitos.

lauantai 10. huhtikuuta 2010

Pääsiäisloma: 3 maata, 7 kaupunkia - suhteellisen tehokasta vaikka itse sanonkin :)

Heippa!

Käydään suoraan asiaan, sillä kerrottavaa on paljon kuten jo otsikostakin voi päätellä!

Perjantai-aamuna lähdin seitsemän aikaan aamulla jo Zürichin lentsikkakentälle vastaanottamaan Joonasta tänne Sveitsinmaalle. Siinä ehdin istuskella aamukahvilla kentän Starbucksissa ja lento saapui ihan ajallaan ennen kymmentä. Jemmattiin Joonaksen kamat Zürichin juna-aseman lokeroihin, sillä olimme lähdössä sieltä myöhemmin samana päivänä kohti Itävaltaa ja Innsbruckia.

Zürich tsekkailtiin läpi suhteellisen nopeasti, päivä oli nätti ja kaupunki oli heräillyt vielä enemmän kevättouhuihinsa. Suuri suihkulähde Zürichin järvellä oli käynnistetty ja risteilijäpaatit puksutteli vaan menemään siellä. Oikeastaan koko Zürich on paljon pienempi mitä olin joskus kuvitellut. Tai itse keskustan alue nyt ainakin. Vanha kaupunki on kyllä tosi kiva ja nätti, mutta ei siinä paljon nokka tuhise kun sen ympäri kävelee. Kirkkoihin ei päästy käymään ollenkaan tällä kertaa, koska siellä oli pääsiäismessut käynnissä ja kovat jonot.



Innsbruckiin lähtevässä junassa oli jotain häikkää, joten jouduttiin vaihtamaan junaa Sveitsin ja Itävallan rajalla. Kaikki sujui kuitenkin mukavasti ja matka Itävallan länsiosien alppien lävitse oli huikea. Innsbruckissa juna oli joskus kahdeksalta illalla ja paineltiin vaan suoraan siitä hostellille kaupungin lävitse. Pikkaisen sai jo siinä käsitystä paikasta ja muun muassa suihkulähteet oli kauniisti valaistu.



Lauantai-aamulla lähdettiin jo aikaisin liikkeelle, sillä meillä oli vain yksi päivä aikaa kierrellä Innsbruckissa. Ystäväni Karoliina oli armeliaasti kirjoittanut mulle tieto/vinkki-paketin kaupungista ja sen mukaan suunnistettiin ensimmäiseksi Der Ruetz Bäckerei -nimiseen kahvilaan aamiaiselle. Uskomattoman halpaa, aamiainen millä tahansa kahvilla tai teellä, kahdella jumalattoman kokoisella sämpylällä ja kolmella levitteellä maksoi alle 5 euroa! Kyllä pyöri euronkuvat silmissä tällaisella sveitsinasujalla :)

Aamiaisen jälkeen kierreltiin hieman aikaa vanhassa kaupungissa, käytiin katsomassa joku kultainen katto, joka on jostain syystä tosi tärkeä siellä. Sitten Joonaksen pienestä painostuksesta johtuen lähdettiin aika ripeästi kävelemään kohti sitä Innsbruckin todellista päänähtävyyttä, eli olympialaisten aikaista mäkihyppytornia. Todellinen syy minkä takia herra siis halusi lähteä käymään koko kaupungissa :D. Mutta oli se kyllä ihan hieno paikka. Näköalatasanteelta oli hienot näkymät alas kaupunkiin ja voi vaan kuvitella millainen riehunta siellä on päällä kun on kisat käynnissä.



Tornilta käveltiin sitten takaisin keskustaan ja Sacher-kahvilaan. Joonas maisteli ensimmäistä kertaa kuuluisaa torttua, tai no ainakin sitä Original-tyyppiä. Mä otin puolestani Apfelstrudelia vaihteeksi :). Oli kyllä hyvät kakut ja paakkelsit ja saatiin ihan ystävällistä palveluakin. Paitsi että meän tarjoilija yritti epähuomiossa veloittaa meiltä kaksi Sacher-torttua ja yhen Apfelstrudelin - siis ihan kaameeta. Mutta anto sitten rahat kyllä kiltisti takaisin kun selitin sille miten asian laita oikeasti oli. Ja vieläpä saksaksi :) "Entschuldingung, wir hatten nur ein Sacher Torte und ein Apfelstrudel" (näeks äiti, kyllä mä osaan!!).

Sacher-kahvilan jälkeen pyörittiin vielä jonkun aikaa siinä vanhassa kaupungissa ihmettelemässä, käytiin matkamuisto-myymälässä ihailemassa lederhoseneita ja käkikelloja ja kierreltiin myös pikaisesti pääsiäismarkkinat pienellä torilla.





Sen jälkeen käveltiin Hofgartenin läpi joen toiselle puolelle kohti Alppieläintarhaa, mutta gondolihissin hinnat nähtyämme alettiin pihistellä ja uhottiin että mehän kävellään sinne ylös yhdelle väliasemalle. Ja mehän käveltiin, kaamea nousu mutta oli kyllä voittajafiilis kun päästiin sille asemalle. Siinä sitten istuskeltiin ja tasattiin hengitystä ennen kuin lähdettiin etsimään tietä alas. Hyvin kuitenkin löydettiin ja päästiin hostelille, josta lähdettiin melkein saman tien takaisin keskustaan syömään. Löydettiin ihan huikea pizzeria, hyvää pizzaa ja halvat hinnat jamjam.

Sunnuntai-aamuna lähdettiin jo yhdeksän junalla takaisin kohti Sveitsiä. Pysähdyttiin rajalla ja vaihdettiin bussiin, joka vei meidät Liechtensteiniin. Vaduz oli oikein todella postiviinen yllätys, turisteja oli kourallinen, joten paikka ei ollut ihan kuollut vaikka olikin sunnuntai. Mentiin kahville yhteen hotellin ravintolaan ja siinä sitten kun säädettiin tavaroiden kanssa pöydän vieressä niin takaa kuuluu kolmen hengen seurueesta: "Suomea?". Totta kai :D me ollaan siis joka puolella, Liechtensteinkin on siis suhteellisen pieni, siellä on sunnuntaisin suhteellisen vähän turisteja, mutta totta kai siitäkin vähästä puolet on suomalaisia :). Mut mitäs, kiva oli jutella niidenkin kanssa. Kahvin jälkeen kivuttiin ylös linnalle ja otettiin kuvia ja sitten marssitiin takas alas ja kierreltiin vielä vähäsen keskustassa, käytiin yhdessä kirkossa ja hypättiin sitten bussiin, joka vei meidät takaisin Sveitsin puolelle. Sieltä meni sitten enää vain 20 minuuttia Churiin. Päästiin kämpille hyvin ja mä sain vihdoinkin päästää tuhovoimani valoilleen keittiössä, kun aloin valmistaa raccelettea. No ei vai, ei siinä niin paljon voi mikään mennä mönkään ja ihan hyvää oli :). Syötävää.



Maanantaina alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen lähdettiinkin St. Moritziin koska Churiin oli luvattu parempaa ilmaa tiistaiksi ja keskiviikoksi. Matkustettiin parin tunnin matka junalla kohti Italiaa, reitti kulki sitä UNESCO:n maailmanperintöreittiä pitkin, jota mentiin jo silloin muutama viikko sitten sinne kelkkailumestaan. Nytkin mentiin siis siitä ohi ja oli kyllä aika sulan näköistä jo. Harmi, olisi ollut kyllä kiva päästä kelkkaileen taas uudestaan. St. Moritz oli loskainen ja siellä tosiaan oppi oman paikkansa kukkaroineen. Koko pieni kylä pursusi Pradan, Rolexin, Louis Vuittonin ja Guessin liikkeitä eli kohdeturistiryhmä on tosiaan jotain hieman eri luokkaa. Ei näkynyt kuitenkaan ketään julkkuja :P Sesonki alkaa olla jo vähän ohi. Kaiken kaikkiaan viihdyttiin siellä kengät märkinä joku pari kolme tuntia ja sitten lähdettiinkin jo takaisin Churia kohden. Saatiin hienoja kuvia akvedukti-silloista, joiden päältä mentiin ja muutenkin maisemat oli jotain aivan huikeita! Illalla Churissa Alli tuli illalla kylään ja valmistettiin vihdoinkin sitä fondueta :). Oikein oli makoisaa ja täyttävää, jälkkärisalmiakit ja pääsiäismunat ja -pupu olivat myös herkullisia!









Tiistai ja keskiviikko pyhitettiin Churille. Tiistaina lähdettiin liikkeelle aamupäivällä ja kierreltiin Churin vanha kaupunki läpi. Minä kartta kädessä kuin parempikin opas, oppi taas itse tosi paljon. Käytiin muun muassa St Martinin kirkossa ja Churin katedraalissa, joissa en ollut itse vielä käynyt sisällä kertaakaan ja olivat kyllä ihan vaikuttavia. Varsinkin katedraali oli tosi hieno! Iltapäivällä oli suunnitelmissa ottaa gondoli-hissi ylös Brambrüschille, mutta suunnitelma kaatui siihen kun ohitettiin hissitoimisto matkalla kämpille ja huomattiin että hissi oli mennyt kevätlomille edellisenä päivänä! Mikä tuuri! Tämä ei meitä kuitenkaan lannistanut vaan päätettiin lähteä kävellen Känzeli-väliasemalle. Meillähän oli jo kova pohjakunto Innsbruckista tämmöisiin kipuamisiin ;). Tästä pienestä kiipeilystä muodostui sitten lopulta 5 tunnin vaellusreitti aina ylös Brambrüschille asti. Pientä numerotieto, Chur sijaitsee 595 metrin korkeudessa ja Brambrüsch 1 595 metrin korkeudessa eli noustiin omin jaloin kilometrin verran ylöspäin!! Oli kyllä rankkaa, varsinkin matka tuohon Känzelille on varsin jyrkkää ja jossain kohtaa lähinnä ryömin ylöspäin nähden kaiken viitenä Joonaksen painellessa edellä :). Mutta ylös päästiin ja oli kyllä HUIPPUfiilis! Aika jännä oli muuten huomata, että sekä kipuaminen ja alastuleminen veivät suhteessa saman verran aikaa vaikka kuvittelisi että alas tulisi nopeammin. Kovaa lihaskuntoa kuitenkin vaatii oli miten oli!



Keskiviikkona jatkui kaunis ilma, lähellä +20C ja lähdettiin aamupäivällä taas liikkeelle Rheinin varrelle ja päädyttiin taas kävelemään monta tuntia. Mutta mikäs siinä, aurinko paistoi ja oli lämmintä. Aurinko tuntui ottavan tosiaan kiinni, tai ainakin tuntuu että on päivettynyt kasvoista tosi paljon. Omituista, kun en yleensä näin vähästä saa mitään väriä.. Mutta ehkäpä se on viime kesästä, kun sai kunnolla rusketusta silloin kesällä niin nyt se tulee helpommin? Pienen hakemisen jälkeen löydettiin takaisin keskustaan, mentiin kahville ja sen jälkeen jäätelölle ja sitten takaisin kämpille. Illalla lähdettiin vanhan kaupungin American Sports Bariin katsomaan Mestareiden Liigan peliä Lyon vastaan Bordeaux, oikea joukkue (OL) voitti. Samaan aikaan tuli myös toinen saman sarjan peli ManU vastaan Münchenin joku joukkue ja sitä oli seuraamassa paljon porukkaa. Yksi britti oli ihan villinä aina kun ManU teki maaleja, mutta se ei sitten auttanu kun müncheniläiset voitti kuitenkin jostain kumman syystä vaikka niiden ei olis pitänyt tai siis se oli epätodennäköistä. Siis kaiken tämän kappaleen sisällön olen omaksunut ja muokannut Joonakselta ja en nyt siis oikein muista kaikkia yksityiskohtia.

Torstai-aamuna otettiin kimpsut ja kampsut ja lähdettiin junalla Zürichiin. Siellä taas jemmattiin kamat lokeroon ja otettiin juna Berniin, jonne matka kesti noin tunnin. Mulla ei ollut juuri odotuksia paikasta, alkuperäinen suunnitelmahan oli mennä Lucerneen, mutta koska oon menossa sinne myöhemmin tässä kuussa, päätettiin vaihtaa Berniin. Kaupunki oli tosi hieno, mä tykkäsin kovasti! Vanha kaupunki oli todella vaikuttava, keskiaikainen ja komea. Kellarimyymälöitä ja kellotorneja, torikauppiaita ja holvikäytäviä. Yhdellä aukealla oli huikeat vesilähteet. Neliön muotoisella alueella, ehkä noin 15mx15m laatoista suihkusi eri järjestyksessä vettä korkealle ilmaan. Ihmiset otti siitä kaiken irti ja juoksenteli sen alueen läpi silläkin riskillä että jostain raosta saattoi purkautua vesisuihku aivan yllättäen. Oli kyllä hauska paikka! Toinen erikoisuus Bernissä oli joenvarren penkereellä oleva karhuaitaus. Siellä oli kaksi karhua, herra-karhu omassa aitauksessaan ja mamma-karhu pienen pentunsa kanssa nokosilla toisessa. Herra-karhu oli vieläpä suomalainen! Syntynyt Korkeasaaressa :).







Zürichiin päästiin takaisin joskus puoli kuuden maissa ja saatiin siinä yksi viime hetken kuningasidea ja lähdettiin käymään Rheinfallsilla, Euroopan suurimilla vesiputouksilla. Idea ei ollut niin kovin vedenpitävä, sillä onnistuttiin hankkiutumaan hitaaseen paikallisjunaan ja päästiin Schaffhauseniin (läheiseen kaupunkiin) vasta likemmäs seitsemältä, siitä otettiin bussi joenvarteen ja juostiin ottamaan pari kuvaa himmenevässä valossa. Olivat kyllä ihan hienot, varsin massiiviset vaikka kuviteltiinkin ne kyllä vielä vähän isommiksi. Päivisin rannalta pääsee veneellä ihan putousten juurelle ja ilmeisesti jopa keskisaarelle ottamaan valokuvia. Pikaisen kuvaustuokion jälkeen lähdettiin painelemaan takaisin kohti juna-asemaa ja aikataulutus oli hyvin täpärä sillä saavuttiin asemalle viisi yli kahdeksan ja juna takaisin Zürichiin lähti yhdeksää yli. Eikä sillä että tuijottelisin niihin kellonaikoihin, mutta kun kerran on saanut kommenttia sveitsiläisten täsmällisyydestä niin tämä juna kyllä lähti vasta 12 yli! Eli eihän meillä olisi ollut edes mikään kiire!!



Zürichiin päästiin lähemmäs yhdeksältä ja hostelli löytyi nopeasti. Ja oli muuten ehkä magein hostelli ikinä. Paikka oli nääs stailannut jokaisen huoneen eri rockbändin/artistin mukaan. Meidän huone oli the Foreigner, ikinä kuullukaan mutta kuulemma ihan hyvä :). Oli kyllä persoonallinen paikka ja ihan keskellä vanhaa kaupunkia.



Perjantai-aamuna Jontun lento takas Suomeen lähti vähän ennen yhdeksää eli mentiin kentälle aika aikaisin. Oli kyllä kurja päästää se menemään, mutta pianhan tää aika tästä menee. Kohta on jo kesä, täällä ainakin ;) ja jou jou! Oli niin mukava viikko ja ehdittiin tosi moneen paikkaan ja nähtiin vaikka mitä! Ja mä puhuin ehkä eniten saksaa ikinä!! Kaikenlaisissa paikoissa, juna-asemilla ja kahviloissa.. Saksaa vain! Olin kyllä niin ylpeä itsestäni, kun mua ymmärrettiin ja mä ymmärsin, jos en nyt kokonaan, niin ainakin osittain mitä mulle sanottiin :) Eli voisi sanoa, että olen suorastaan keskustellut (hyvin yksinkertaisia) keskusteluja saksaksi!!

Tänään lauantaina olen vain laiskotellut kämpillä, täällä ei ole ketään muita :). Lataillut kuvia koneelle ja kaupassa kävin myös. Ostin mansikoita, maksoivat alle pari euroa rasia ja voi hellanlettas sentään! Olivat ehkä makeimpia mansikoita ikinä!! Niin hyviä, espanjalaisia mutta todella täydellisiä... ahh, kevät on todella alkanut! Muuten ilma on tosi kummallinen, oudon "sumuinen" tai ei sumua vaan sellaista utua, valkoista "pölyä" ilmassa niin että kaukaisia vuoria ei näy vaikka taivas on muuten kirkas. Varsin omituista.

Nyt illalla on suunnitelmissa lähteä elokuviin, siellä menee englanniksi elokuva Single man. Viime viikolla olisi mennyt I love you, Phillip Morris, mutta missattiin se. Tää on joku ihan outo, mutta kun on ainoa kun menee englanniksi niin sinne sitten vaan!

Kuulumisiin!

torstai 1. huhtikuuta 2010

Shoppailua ja "ruis"leipäkokeilu

Sääreportterinne Sveitsistä, hyvää huomenta: Churissa sataa lunta. TAAS! Hyvä ilmojen herra, päätä mielesi!

No ei, ohan se vaan mukava. Ihan Suomen kevät tulee tässä mieleen :).

Tämä viikko on ollut oikea tylsyyksien viikko!! Viikonloppuna ei ollut mitään tekemistä ja sama meno jatkui tässä viikolla. Koulua vaan maanantaina ja tiistaina ja sitten alkoikin jo pääsiäisloma, joka kestää viikon.

Eilen olin kaupungilla koko päivän. Lähdin aamulla oikein kartta kädessä tutustumaan vanhaan kaupunkiin oikein kunnolla :) haha, eihän täällä ole kuin puolitoista kuukautta vasta eletty! Edellisenä iltana tutkin tätä kyseistä karttaa ja ihan innostuikin, kun tosi paljon kaikkia historiallisia rakennuksia. Nähnyt kyllä, mutta ei ole vain tiennyt nimeä niille. No mutta, ei sitä ole vain viitsinyt kun ilmat on olleet mitä ovat olleet. Ja ihan muutenkin niin kuin viimeinen mahis ennen kuin Joonas tulee tänne ja pitää näytellä sitten paikkaa ympäriinsä :) hehheh. Nyt voin sitten esittää, että tiedänkin jotain. No, mutta ainakin sai eri näkökulmaa ja kävin paikoissa, joissa en aikaisemmin ollut käynyt ja se kertoo jo aika paljon kuinka vähän olen tuolla sitten loppujen lopuksi liikkunut hih.

Nähtävyyksien jälkeen alkoi armoton shoppailu. Kävin ostamassa kaunistautumisvälineitä: ponnareita ja meikkejä. Löysin optikkoliikkeen, josta sain piilolinssinestettä. New Yorkerista bongasin kivan t-paidan ja toisesta halpisliikkeestä hupparin (9€!). Kengät löytyivät kans (14€), huikeen kivat tossut ja siellä liikkeessä huomasin kuinka noi mun nykyset tossut on jo melkeen puhkikuluneet! Eli oli vissiin ihan aikakin... ja kun kerta halavalla lähti!

Sitten menin pääsiäisostos kaaokseen Migrosiin (paikallinen ruokakauppaketju, toinen on Coop ja se on hieman kalliimpi) hankkimaan ruokatarvikkeita lomaa varten. Ostin jotain tummaa leipää, mutta en sitten tiä että onko millaista. Voiskin testata nyt.

Tässä kuva, näyttää ihan lupaavalta :)!



Mitä helk... ne on pistänyt jotain pähkinöi sinne sisälle!



Pienestä skeptisyydestä huolimatta, maku oli kuitenkin ihan hyvä :D





Näin, se on nyt kokeiltu... Ihan oli ruismainen, pähkinät vähän hämäs :P.

Jaa, miksikö olen näin aikaisin ylhäällä? Kello on täällä kaksyt vaille kymmenen (no okei, ei nyt niiiiin aikainen enää :)). Heräsin jo puol yhdeksän, koska Lauralla, mun kämppiksellä, on tänään synttärit ja mulla on sille kakkuviipale, johon pitää sytyttää kynttilä kuhan Laura herää. Tää on niin kuin yllätys :). Se piti juhlat eilen illalla ja täällä kämpillä oli sen luokkalaisia. Ihan mukavaa porukkaa. Michaelit on jo lähteneet pääsiäislomille. Itse asiassa tää Sveitsi-Michael on tällä hetkellä Suomessa käymässä :).

Jou, huomenna tulee Joonas!! Olenks jo selittäny meän matkasuunnitelman? Olen varmaan, mutta kerrataanpas vielä. Eli Zürich-Innsbruck-Vaduz-Chur-St. Moritz-Lucern viikon sisällä :). Elikäs seuraavan kerran bloggailen varmaan vasta ensi viikolla.

Tänään päivän agendassa on siivoilla kämppää, käydä kaupassa ja juna-asemalla. Huoh, tonne räntäsateeseen... no ehkäpä se tuosta laantuu ja alkaa aurinko taas paistaa :).

Frohe Ostern! Hyvää pääsiäistä!