lauantai 27. helmikuuta 2010

Kuvia Sveitsistä



Minä laskettelen Alpeilla!



Alli ja minä maistellaan fondueta



näin sitä fondueta dipataan :)



Michael valmistaa fondueta



Churin vanha kaupunki



Churin vanha kaupunki



Churin vanhaa kaupunkia



Ovomaltine-mallasjuomaa, vähän samanlaista kuin kaakao



Lumi pöllyää vuorten huipulta, mahtaa olla kova tuuli siellä



Alppikahvila Churin viereisen vuoren rinteellä

Ensimmäinen kouluviikko takana ja laskettelua Alpeilla!

Koulu on nyt sitten käynnistynyt täällä Churin HTW:ssä ja hyvältä vaikuttaa. Maanantaina meillä vaihtareilla oli orientaatiopäivä, jonka päätteeksi (kello yhdeltä jo) Alli, Vesa ja minä lähdettiin oitis opettelemaan saksaa. Ihan mukava kurssi, ei mitään paineita siitä oikeastaan. Saatiin kaikki valittua myös muut kurssit ja oikein mukavasti saatiin kaikki järjestymään.

Mulla alkaa joka päivä maanantaita lukuunottamatta kahdeksalta. Tiistaisin on aamulla Entrepreneurship in Tourism (yrittäjyyttä) ja iltapäivällä Cultural Studies and Art, keskiviikkoisin on koko päivä kahdeksasta viiteen Entrepreneushippiä, torstaina on kahteentoista saakka Intercultural Managementia ja loppupäivä vapaata ja perjantaina on aamulla Globalization: Living in a flat world ja iltapäivällä Cross Cultural Leadeshippiä.

Kurssit vaikuttivat nyt näin ekan viikon perusteella erittäin hyviltä, opettajat olivat innostavia ja aiheet kiinnostavia. Yrittäjyys tiistaisin ja keskiviikkoisin kestää vain 4 viikkoa sillä meidän opettaja on Jenkeistä ja on siis vain kuukauden täällä. Sen jälkeen mulla alkaa tiistaiaamuisin Sport Marketing ja keskiviikot on sitten loppulukukauden tyhjiä. Yrittäjyys on kyllä siisti kurssi, vaikka en siitä itse olekaan niin innoissani. Siinä ei ole koetta, mutta sitäkin vaativampi ryhmätyö. Meidän pitää luoda täydellinen Business Plan jollekin matkailunliittyvälle yritysidealle. Meidän ryhmä on päättänyt rakentaa lentokoneeseen hostellin ja sijoittaa sen Zürichin lentokentän läheisyyteen. Mukavia tyyppejä, mutta kyllä tää työtä teettää. Kurssilla pitää kirjoittaa lisäksi joku yksilöraporttikin mutta se ei kai ole niin kauhean iso (toivottavasti!).

Tiistai-iltapäivisin on Cultural Studies on aika kaksjakoinen. Kulttuuripuoli on okei, mutta sitten toi Arts on hiema tuskastuttava. Tosi sivistävää joo, mutta siinä joutuu tekeen ihan hulluna töitä ja palkinnoksi saa tosi vähän pisteitä... Huoh, no mut kaipa se siitä ja kylhän tässä nyt kuitenkin voittaa jos vähän saa itteään sivistettyä :D

Intercultural Management oli ihan okei ja Alli ja Vesa on onneksi siinä kans, niin ei ole niin yksin kuin kaikilla muilla kursseilla (oon onnistunu valitsee aika eri kursseja mitä muut vaihtarit :P). Paitsi että meillä oli joku ihme vieraileva luennoitsija siinä ja tämä samainen herra sitten ilmestyi myös perjantaina mun Cross Cultural Leadership tunnille ja piti täsmälleen saman esitelmän uudestaan... Tuskaiset 4 tuntia!

Perjantaiaamun Globalization oli huikean positiivinen yllätys. Tosi innostava ja meidän proffa Mr Root on hupaisa ja innostava tapaus. Tosi älykäs ja saa ihmiset janoamaan tietoa lisää :D aivan mahtavaa.

Koulu itsessään on hieman epäkoulumainen. Churissa on monta toimipistettä ja Tourismus on tuossa kymmenen minsan päässä kämpiltä. Todella kätevää, voi käydä aina lounastauolla laittaas ruokaa :). Rakennus ei muistuta koulua juuri yhtään, alakerrassa on jotain sisustuskauppoja ja automyymälöitä. Rakennuksia ja rappuja on muutenkin paljon ja oon ainakin vielä vähän hämmillään että missä sitä kaikkialla onkaan tunteja.

Michaelin tyttöystävä Sanni (Suomesta) tuli tuossa alkuviikosta ja Michael kokkasi meille keskiviikkona fondueta! Myös Alli sekä Michaelin parhaat kamut Simon ja Sara (joka sattuu olemaan mun kanssa samassa ryhmässä Entrepreneushipissä) olivat paikalla ja ilta oli kyllä aivan huikea! Fondue oli hyvää samoin kuin seura, meillä oli todella hauskaa :) hihii.

Perjantaina mun Laura, mun toinen kämppis ja Michael ja Sanni (saksalainen Michael lähti töihin Saksaan jo keskiviikkona) lähtivät tahoilleen Zürichiin jättäen kämpän kokonaan mulle. Kutsuin Allin ja Vesan samana iltana katsomaan Suomi-USA peliä. Syötiin pitsaa ja katseltiin kuin Suomen Leijonat nyljettiin... Kyllä taitaa noi meidän jantterit olla hiukka liika vanhoja, usan lapsoset kun oli tommosii babyfaceja mut mikäs siinä kun ketteryyttä löytyy.

Tänään Alli ja mä lähdettiin vajaan tunnin päässä sijaitsevaan Laaxin kylään katselee vähän laskettelumahdollisuuksia. Ja niitähän löytyi. Niistä joutui maksamaan paljon, mutta kerrankos se vaan kirpaisee... Vuokrattiin sukset, monot ja sauvat, käytiin ostamassa liput ja adios kohti rinteitä. Mentiin isossa gondolihississä ylös jonnekin 2200 metriin, josta lähti useita rinteitä alas ja niin sitä vain lasketeltiin ekaa kertaa elämässämme Alpeilla! Oli kyllä hieno kokemus, noi vuoret on jotain uskomattominta ikinä. Mä en ollu lasketellu vuosikausiin, mutta kyllä se taito sitten pikkuhiljaa tuli takaisin... Rinteet oli kyllä tosi haastavia... Näiden siniset rinteet on meidän punaisii rinteitä ihan selkeesti, mut hyvin me sitten kuitenkin pärjättiin. Erityisesti Alli, joka ei ollu lasketellu kuin joskus lapsena viimeksi, veti kyllä tosi urheesti siellä ohi suhahtelevien vauhtipäiden keskellä. Kyllä sitä itekin meni mukkelismakkelis pari kertaa, mutta ei mitenkään pahasti... Lähinnä paikaltani menin nurin :D. Huomasi kyllä, että otti lihaksiin kovasti, pitää muistaa venytellä hyvin tässä illalla vielä!

Auf Wiederhören!

maanantai 22. helmikuuta 2010

Ensimmäinen koulupäivä takana

Sunnutaina Alli, Michael ja minä otettiin gondolihissi ylös tuonne viereisen vuoren huipulle ja täytyy sanoa, että oli kyllä huikeimmat maisemat ikinä!! Tuolla ylhäällä tosiaan on ihan maailman katolla. Välillä joutui vaihtamaan hissiä ja mentiin siis ihan laskettelurinteiden juurelle. Tuli ihan hurja halu päästä laskettelemaan NYT! Ei oltu kuitenkaan varauduttu jäämään sinne sen kummemmin, joten käytiin vain kuumalla kaakaolla ja Ovomaltenella (tai jollain vastaavalla), joka on sveitsiläinen kaakaon tapainen juoma, tehty maltaista. Käveltiin sieltä takas välietapille, missä vaihdettiin aikaisemmin hissejä. Tie mutkitteli kovasti ja välillä piti mennä syrjään, kun takaa tuli kelkkailijoita. Kelkat on tosi suosittu juttu täällä, mutta tokihan näin kun on pitkiä teitä mitä pitkin liukua alas :).

Alhaalla Churissa jatkettiin Allin kanssa kaupungille, jossa lähes kaikki paikat olivat kiinni koska oli sunnuntai. Käytiin testaamassa paikallinen Mäkki :P Ei oo Hesejä täällä. Kämpille päästyäni, sain sitten sellaisen kuningasajatuksen että nytpä sitten aloitan taas uudestaan lenkkeilyn ja lähin sitten tarpomaan tuota vuorenrinteen sivua. Joo-o, ihan kiva silleen kun ei tarttenut juosta yhtään kun ihan kävellessäkin syke hakkas 170!! Sitten tulikin pikkasen pimeä ja meitille tuli kova kiire takas :) ja hyvin onneksi löysikin... Pitää joku viikonloppu lähteä vähän paremmin kävelylle tuonne ja kivuta vielä ylemmäs (ja kartta olis kans ihan kiva) katseleen maisemia :).

Tänään maanantaina alkoi sitten koulu. Tai no meillä on Introduction day, joka siis missattiin perjantaina ja oli vähän säätämistä kun nämä oli nyt sitten tietty kössineet mun nimen kanssa vähän kaikkialle :/ yks kirjain puuttu sukunimestä, huoh! Yhdestä eteenpäin meille sitten ilmaantukin saksan tunnit ja huhhuh! Siellä oli sellaisia kansainvälisiä oppilaita, jotka on tulleet tänne jo joskus syksyllä ja voi että ne puhu sujuvaa saksaa sen opettajan kanssa! Sitä ymmärsi silleen hyvin, mutta kun itse yritti puhua niin vähän siinä sit vaan alkoi järsiä kieltä, kun ei oikein löydä sanoja ja ei ehdi ajatella niin nopeasti mitä pitäisi.

Tuntien jälkeen mentiin kierteleen Allin ja Vesan kanssa kaupungille ja Vesan tuutorin kanssa sit mentiin selvitteleen asioita. Sen jälkeen Alli ja mä mentiin johonkin kahvilaan vähän herkutteleen, ja kyllä huomas että on täällä sillai ainakin ne halvempia. Hieman erilaista kahvilakulttuuria kuin Suomessa, kahvitilaukset tullaan hakemaan pöydästä :) ja silti on edullisempaa! Sitten käytiin vielä kaupassa ja paineltiin kämpillemme.

Huomenna alkaa sitten tosiopiskelut, huhhei. 8.15 pitäisi lähteä opiskelemaan Yrittäjyyttä ja kestää jonnekin iltapäivään viiteen vissiinkin! Sen jälkeen suunniteltiin, että käytäis kokeilemassa Kickboxingia. Monet koulun urheilujutut on ilmaisia täällä, joten jou jou!

lauantai 20. helmikuuta 2010

Opiskelijavaihto Sveitsin Churissa alkaa

Heippa kaikki!

Viime kirjoittelusta onkin aikaa! Silloin oltiin reilaamassa Marianen kanssa mutta tietokoneresursseista johtuen kirjoittelu sitten jäi loppumatkasta :(.

Mutta nyt ollaan uusissa maisemissa! Chur sijaitsee siis Sveitsissä, aika idässä Graubünden nimisessä kanttoonissa lähellä Itävallan ja Liechensteinin rajaa. Täällä on huikeet 35 ooo asukasta, eli ei todellakaan puhuta paljosta, mutta eipä tänne vuorien väliin paljon tuota enempää mahtuisikaan. Kaupunkia itsessään en ole juurikaan vielä nähnyt, tänään pitäisi lähteä nuuskintareissulle ja kauppaan.

Eilen matkanteko siis alkoi jo puoli neljän jälkeen kotoa Merimaskusta. Unta keräsin palloon sellaset pari tuntia. Kultainen Joonas ajoi mut lentokentälle, jossa oli kaikenlaista hässäkkää ennen kuin oma jono löytyi. Jonttusen täytyi lähteä siitä ja tuli kyllä tosi haikea fiilis.

Löysin matkustaja-alueelta Allin, toisen suomalaisen, joka oli tulossa samaan paikkaan vaihtoon. Meät pakattiin lentsikkaan ihan ajallaan kasiksi, mutta sitten siellä koneessa meille ilmoitettiin, että Tukholma ei haluu meitä sinne lumiongelmien takia ja että meidän täytyis odottaa tunnin verran. No siinä sitten odoteltiin, jatkolento Zürichiin lähti vasta 9.45 niiden aikaa eli kyllä me ehdittäis sillä tunnin viivästykselläkin. Saavuttiin Tukholmaan kuitenkin just sillai että boardingin olisi pitäny alkaa eli varttia yli ysi, mut aika epäyllättävästi Zürichin lentokin oli viivästyny 11 :) joten, aika luontevasti mentiin sitten STARBUCKSIIN ja ui ui kun oli hyvää. Tyhmä iso yhtiö, but i like the coffee :).

Saavuttiin Zürichiin kahdelta ja meitä vastassa oli mun kämppis ja Allin tuutori, Michael. Tosi mukava tyyppi, jota ilman oltais varmaan kössitty aika paljon ja oltu tosi paljon hitaampia :). Ostettiin Zürichistä 1/2hinnan junalilippukortti, joka maksoi 150 frangia... auuuh, ja lisäksi siis liput Churiin. Eli kyllä täällä rahaa saa palamaan! Puoli tuntia maassa ja humps vaan!

Matka Churiin sujui nopeesti, meni joku reilu tunti ja meidät haki asemalta Nico, mun tuutori ja jonka luo Alli menee majaileen. Nicolla oli auto, jolla se kiidätti mut ja Michaelin meidän asunnolle. Tää ei ole ihan keskustassa, vastapäätä on paikallinen Calanda-olutpanimo ja vanhaan kaupunkiin kävelee jonkun 15minuuttia. Kämppä on suuri kuin mikä :) no tosi tilava ja mun ja Michaelin lisäksi täällä asuu vielä toinen Michael ja Laura. He eivät ole vielä täällä mutta ilmestynevät tässä ensi viikon alkuun mennessä kun koulu alkaa.

Mun huone on kans ihan tilava, parveke on kadulle päin ja siitä kuluu hieman liikenteen melua, mutta ei liian paljon. Rebecca, jonka tilalle siis tulin tähän huoneeseen (tyyppi lähti kans vaihtoon kevääksi/kesäksi), oli jättänyt mulle ystävällisesti lakanoita ja pyyhkeitä, jottei mun täytynyt sitten raahta niitäkin Suomesta. Viel Spass!

Sain purettua laukut ja sitten lähdettiin käymään Vanhassa kaupungissa morjestaas muita vaihtareita ja tuutoreita. Muilla oli ollut tänään jo Introduction day, joka me siis missattiin ihan täysin. Tieto siitä tuli vaan hieman myöhässä kun oltiin jo ehditty varata lennot. Ensi viikon alussa sitten.

Täällä on tosi "lämmintä", ilma joka iskee kun menee ulos on tosi... no sellasta lämmintä, jotain nollan paikkeilla kait mutta silti erittäin lämmintä kahden kuukauden pakkasilman jälkeen. Chur on muutenkin yksi Sveitsin lämpimimmistä alueista vuorilta tulevan Föhn-tuulen ansiosta. Että kevättä odotettavissa pian kai? Jou! Mun ikkunista on upeet näkymät vuorille, kaupunki ei näytä kauheen söpöltä mutta vuoret. Ne on kyllä uskomattomat! Ja sitten kun vihertyy ja sellai... Noi pilvet väistyis. Eilen oli sateista, joten ei nähty juuri mitään tuolla ylhäällä kun tultiin, nyt näkee jo enemmän ja huomiseksi on ainakin Googlen sääpalvelun mukaan tulossa aurinkoista :D Silloin näkee toivottavasti kaikki vuoret!!

Tänään olisi tiedossa shoppaamista. Täytyy käydä ruokakaupassa ja ostamassa joku pre paid -liittymä puhelimeen.

Joten auf wiedersehen, liebe Alle! Pitäkää Suomi pystyssä!

tiistai 16. kesäkuuta 2009

Praha-Wien-Salzburg-Venetsia-Toscana-Montepulciano-Rooma

Okei, taa paivittely nyt ei ole ihan sujunut niin kuin suunnittelin. Ollut tosi kokot mahikset nettiin ja hostellinetit suck!

Anyways... Siis Prahasta lahdettiin ja saavuttiin Wieniin, joka Tsekkien jalkeen oli hieman pettymys. Ihan jarkky suuri kaupunki, historiallinen ja arkktehtuuri tosi kaunista, mut silti... jotenkin kylma! Ihmiset tosi nyrpeana turisteihin ja sellaista. Huipuin hetki oli kun kaytiin katsomassa Lipizza-showta Espanjalaisella ratsastuskoululla. Se oli jotain aivan upeaa, ne hepat ja kaunis klassinen musa olivat taydellisessa harmoniassa ja ne temput mita ne teki! Ne hyppi ja seiso kahdella jalalla ja vaihto laukkaa joka askeleella ja vaikka mita! Siis ihan kylla hienoin show ikina! Sitten toki kaytiin testaas Sacher-kahvilaa ja se oli kyl ihan tosi mageeta kans, niiden kahvi oli ihan huippuhyvaa! Ekana paivana kaveltiin varmaan joku 20 kilsaa ainakin, kaytiin jopa reippailemassa Schonnbrunn-palatsilla ja sen puistossa, tosi valtava ja kaunis paikka!

Wienin jalkeen oli vuorossa Salzburg ja se oli kylla huipuin paikka ikina! Me paastiin ihanaan hostelliin missa ne naytti joka ilta Sound of Musicin heheh ja tallaisia friikkeja ku ollaan niin sehan oli ihan nakutettu meille! Tavattiin ekana iltanan kiva jenkkitytto Jenny ja sen kanssa sit pyorittiin ympari kaupunkia seuraavat kaksi paivaa. Ekana paivanan me lahdettiin Sound of Music kiertoajelulle ;) ja meilla oli ihan huippuopas, sellanen skotti joka ollut varmaan joka maailman kolkassa ja se juonsi koko jutun niin hauskasti! Kaytiin katsoos kaikki paalocationit ja sitten jopa kaytiin sellaisessa alppirinteessa missa meat veettiin yksittain tai pareittain vuorenrinnetta pitkin ylos sellaisessa kelkassa kytkettyna hiihtohissiin ja sit ku oltiin joku satametria menty niin paastiin laskeen takas alas sellaista liukumakea. Siis ihan huippuhauskaa!! Me jodlattiin Marianen kanssa koko matka alas!

Salzburgista lahdettiin Venetsiaa, jossa oltiin vain paiva ja ei voi oikein muuta sanoi kuin, etta vau... Siis se paikka on niin kytkoksisas veteen.. Se on niiden elamantyyli ja koko paikka on niin suoraan jostain kirjasta. Se varimaailma, ne rakennukset ja koko kaupungin rakenne on vaan tosi uniikki. Mut on se kans yks sokkelo! Ma menetin mun suhteellisen hyvan kaupunkisuuntavaistoni siella ihan taysin! Ensimmaiseksi johdatin meidat tekeen suuren ymparin ihan painvastaiseen paikkaan mihin tarkoitin ja luovutinkin sit kartan suosiolla Marianelle xD.

Seuraavana paivana me lahdettiin etelaan, kohteena Toscana ja Montepulciano! Mut matkalla sattuu jannia ja mean loosiin tuli istuun yks vanhempi pariskunta ja kun konduktoori tuli ja sonkkas meille jotain epaselvaa ja lahti niin se herra alkoi puhella meille. Kavi ilmi etta ne oli venetsialainen pariskunta, mies oli taidemaalari ja ne oli menossa samalle suunnalle kuin me! Ne kertoi tosi paljon meille Italiasta ja Toscanan alueesta ja lopulta me paatettiin lahtea niiden mukana talle pienelle maatilamajoituspaikkaan... Se oli aika akkipaatos mut osoittautui yhdeksi koko reissun antoisimmista! Siis se maatila oli jotain uskomatonta, ihan keskella kuvankaunista Toscanaa, korkealla vuorenrinteessa ja upeat maisemat! Meidat kutsuttiin illalliselle muiden vieraiden kanssa (meidat mukaan luettuna yhteensa 6) ja saatiin kokea aivan upea 5 ruokalajin italialainen koti-illallinen, ja kaikki ruoka oli silta maatilalta, luomua ja voi mita herkkuja! Antipastoa, spagettia, salaattia, leikkeleita, juustoa ja jotain ihme perinnepipareita, mita piti kastaa johonkin tujuun likooriin! Siis niin hyvaan. Sen jalkeen me lahdettiin iltakavelylle Girogion ja Giovannin (se venetsialainen pariskunta) kanssa ylos vuorenrinnetta katseleen maisemia... Me nahtiin ihan hirmusti tulikarpasia, siis en ole ikina ennen nahnyt ja nyt niita oli satoja! Ne oli kuin pienia tahtia tai paparazzeja flasheineen! Kun oltiin palattu takas me koettiin kuitenkin suuria kauhun hetkia meidan huoneessa, jonne oli jostain ryominyt hirmu iso tuhatjalkainen!!! Pitkan moraalisen ja henkisen valmistautumisen jalkeen Mariane kuitenkin tappoi sen ja paastiin nukkumaan!

Seuraavana paivana me suunnattiin alas laheisimpaan kylaan Bagno Vignoniin, jonka erikoisuus on se, etta sen paatorin keskella on kuumavesi allas. Siella on kuulemma tosi parantavaa vetta. Sielta jatkettiin Pienzaan, kuuluisaan juustokaupunkiin ja meita saatteli Giorgio ja Giovanni, jotka oli siis maailman ihanimmat ikina. Ne on matkustellut itse tosi paljon, viettanyt Intiassa kuukausia, kavelleet Pyreneilta jonnekin Espanjaan ja bussimatkustaneet doubledeckerilla Lontoosta Intiaan! Niin, ne esitteli meille siis Toscanaa ja paivan lopuksi saatteli meidat Montepulcianon bussiin. Saavuttiin tahan magical paikkaan joskus seitseman jalkeen ja pienen epatoivoisen etsinnan jalkeen loydettiin hotelli lahelta Piazza Grandea. Mentiin ihailemaan toria aika heti ja sitten syomaan ravintolaan spaghetti with mushrooms ja Ravioli with Pienza cheese (koska niilla ei ollut mushroom raviolia!) ja kuultiin, etta joku New Moon castista oli ollut (Charlie? Mut eihan se ollut edes niissa Italia-kohtauksissa!) siella ja juonut itsensa ankyrakanniin! Palattiin sen jalkeen hotellille ja kun avattiin telkkari niin mitas sielta tuli. MTV Movie Awards!!! Siis ihan surrealistista, etta me katsottiin kuinka Twilight pokkas kaikki mahdollset pystit in frikking Montepulciano! Siis niin siistii! Ja etta olikin hauskat Awardsit! Pakko youtubettaa ne mahd pian! Seuraavanan paivanan me ravattiin ympari kaupunkia ja kuvattiin ihan tajuna paikkaa ja shoppailtiin kaikenlaista New Mooniin liittyyvaa pienta mita niilla oli :D.

Eilen sitten lahdettiin sielta ja saavuttiin kuumaan Roomaan. Montepulcianoa huomattavasti epatoivoisemman etsinnan jalkeen saatiin huone hostellista, joka on hyvin kamainen, mutta ainakin halpa! Tanaan ollaan kierretty Vatikaani. Epahuomiossa aloitettiin museosta, joka oli ihan liian huge meille kun matkavasymys hieman painaa... Ma olin ihan jarkyttynyt Sikstuksen kappelista ku se maalaus siita E.T. -heebosta ja kurottaa sielta pilvenreunalta oli ihan tosi pieni, hyva et spottas sen sielta katosta! Mut olihan se hieno ja varsinkin Pietarin kirkko jotain aivan uskomatonta... upeinta kirkkotaidetta mita oon missaan nahnyt! Sen jalkeen kidutettiin jalkoja kavelemalla vahan joka paikassa ympariinsa ja sit vihdoinkin palattiin hostellille.

Huomenna olis tiedossa Colosseum ja muuta ja sit on viela yksi kokonainen paiva taalla... Hieman kyl huomaa, etta naa isot kaupungit alkaa tokkia ja tuntuu etta kolme paivaa oli ehka hieman liiikaa... Sen jalkeen varmaan lahdetaan alas etelaan Positanon suuntaan, lepailee biitsille tan Rooma-urakan jalkeen!

Terveisia kaikille, ootte ihania!

Luv U

perjantai 5. kesäkuuta 2009

Prahassa, keskella itaista Eurooppaa!

Saavuttiin tanne eilen ja loydettiin tosi napparasti hostellille. Taa on aika keskustan tuntumassa, eilen kun lahdettiin kavelemaan niin natisti paastiin vanhan kaupungin lapi Charles Bridgelle ja nahtiin vaikka mita hienoja rakennuksia ja arkkitehtuuria! Kaikki kirkot ja muut on taalla niin keskiaikaisia! Ja niiden tornikatoissa on pienia suippoja torneja, ihan kuin jotain linnoja jostain Disney-filmeista.. Ja vanha kaupunki on ihan taynna kristallikauppoja ja niita venalaisia puunukkeja, joiden sisalta loytyy aina pienempi versio isommasta. Turistikojut pursuaa Praha-kraasaa ja ihastuttiin niin paitoihin, jossa lukee Czech me out. LOL!

Taalla on kaikki tosi halpaa vaikka kaikki maksaakin satoja korunoita. Me mentiin syomaan illalla sellaseen tosi mukavaan tsekki-ravintolaan Restaurace U Supa, siella oli sellasia muusikkoja soittamassa viulua ja selloa ja voiiii se oli vaan niin jotenkin tasta kulttuurista. Se viulisti kulki siella asiakkaiden joukossa ja soitti ihan tajuttoman taitavasti. Se soitti muun muassa sen tunnarin Viulunsoittaja katolla -musikaalista ja Vuorenpeikkojen tanssin vaimikaseoli. Ja oliko ehka ihaninta ruokaa mita ikina! Se oli savustettua niskaa (en sitten kylla tieda etta minka niskaa), cranberry kastikkeella ja sit sellasilla dumplingeilla, jotain leivan tapasia lattyja... Siis niin taivaallista, ma en tiennykaan etta tsekkiruoka on noin hyvaa. Niin pitaa menna sitten Vltavaan syomaan kun paasen taas Helsinkiin. Tiesittekste muuten etta Vltava on toi joki joka virtaa Prahan lapi :).

Sitten taa kieli (ja taa pirun nappis, brittien nappis ei oo mitaan verrattuna tahan kokoelmaan mita monituisempia aksenttimerkkeja!). Jotenkin niin janna kun on aikaisemmin tottunut kun on kulkenut Lansi-Euroopassa niin on yleensa ollut edes joku kary siita kielesta kun ne muistuttaa toisiaan ja on lainailtu paljon sanoja toisista ja toisiin kieliin, mutta taalla... Se on kaikki yhta siansaksaa! Tai siis ok, onhan niillakin jotain lainasanoja mutta muuten ei ole oikeastaan mitaan karya mita mitakin tarkottaa puhumattakaan siita etta mitenkohan tata kielta pitais lausua! Hehe, ehkapa pitaa vaan jatkaa enkulla. Mut kylla ma eilen kysyin yhdessa kahvilassa etta miten sanotaan "hei" tsekiksi ja se oli "Ahoy!" ja sitten kiitos on... hmm... no en enaa muista, olisko ollut "tikii"... ? Pitaa varmaan varmistaa ennen kuin alan viljella sita julkisesti ihmisille xD

Me lahdetaan nyt tutkimaan Prahaa, kaydaan tsekkaas juna huomiselle ja sitten linnaan!

Luv U

keskiviikko 3. kesäkuuta 2009

London!!

I love London! Onko niinko ihan mun lempikaupunkeja koko maailmassa! Onhan taa meno taalla aika uuvuttavaa, niin paljon ihmisia ja kaikkea, mutta silti... taa on niin omanlaisensa, ettei mitaan rajaa!

Eilen siis lahdin ja melkein jatin kannykan sinne, mutta ihan viime tipassa huomasin kun olin jo shuttlebussissa lentsikkakentalle, etta se oli jaanyt autoon. Kerkesin kuitenkin hakea pois.

Kiertelin sit itsekseni illan taalla ympariinsa kun mun frendeilla oli poytavaraus Jamie Oliverin ravintolassa... Siis 5 ruokalajia. En ollut kateellinen tai mitaan hehheh. Ma sit viimeinkin paatin kayda sellaisessa Ed's Dinerissa Leicester Squaren lahella kun olin nahny jo viime kerralla. Siis oikeasti, ei sellasia ole kuin jossain elokuvissa ja telkkarisarjoissa! Siis niin tunnelmallinen ja henkilokunta ihan tajumukavaa :)... saakeli kun taalla on nappaimisto ihan sekaisin btw!.. Soin siella ehka niin ku elamani parhaan burgerin.

Sita ennen kiertelin Covent Gardenissa ja siella oli sellanen ihan hullunhauska temppuilija, joka villitsi yleisoa ja lopulta jongloorasi kolmella kaynnissa olevalla moottorisahalla. Se oli kylla aika magee.

Ohan taalla monet asiat sillai ihan hakusessa... niin ku esim roskiksia ei ole paljon missaan, siis niin raivostuttavaa. Marssin eilen ympari Kings Crossin juna-asemaa ihan raivona ku ei vaan korin koria missaan!... mut silti, on vaan niin janna nahda kuinka taalla on kehitetty asiat ihan eri tasolle kuin Suomessa. Taalla on niin paljon esim. eri ketjun kahviloita ja leipomoita etta hinnat niissa on vakisinkin alhaalla... ne ei myy just ainoastaan jotain kamasia kolmioleipia vaan niilla on valikoimaa! Sama koskee kaikkia muotiliikkeita... taalla ei niin ku ole mitenkaan rajattua vaan joka ikiselle tyylille ja niiden sivujuonteille loytyy omat shoppinsa! Ei ole vaan se tavallinen valikoima H&M:aa, Seppalaa ja Zaraa ja sit pari outoo goottiliiketta vaan siis oikeasti ihan kaikkea!

Mut sita ma en kylla tajua kuinka ne voi pitaa samojen ketjujen kahviloita niin ku kolmen minsan paassa toisistaan... Mut joo, onhan taalla tata porukkaa etta kaipa niita asiakkaita sitten riittaa!

Tanaan ma olen ravannut Oxford Streetin kolme kertaa melkein paasta paahan vaan kun etsin sopivia arskalaseja kun jatin ne sitten Suomeen! Nyt paassa komeilee sellaiset... omm... no ei ne olleet yhta pinkit siella kaupassa! Hehe, mut ku halvalla lahti!

Nyt mulla loppuu aika talta koneelta... Huomenna Prahaan ja lauantaina Wieniin!

Luv U!