Heippa kaikki!
Viime kirjoittelusta onkin aikaa! Silloin oltiin reilaamassa Marianen kanssa mutta tietokoneresursseista johtuen kirjoittelu sitten jäi loppumatkasta :(.
Mutta nyt ollaan uusissa maisemissa! Chur sijaitsee siis Sveitsissä, aika idässä Graubünden nimisessä kanttoonissa lähellä Itävallan ja Liechensteinin rajaa. Täällä on huikeet 35 ooo asukasta, eli ei todellakaan puhuta paljosta, mutta eipä tänne vuorien väliin paljon tuota enempää mahtuisikaan. Kaupunkia itsessään en ole juurikaan vielä nähnyt, tänään pitäisi lähteä nuuskintareissulle ja kauppaan.
Eilen matkanteko siis alkoi jo puoli neljän jälkeen kotoa Merimaskusta. Unta keräsin palloon sellaset pari tuntia. Kultainen Joonas ajoi mut lentokentälle, jossa oli kaikenlaista hässäkkää ennen kuin oma jono löytyi. Jonttusen täytyi lähteä siitä ja tuli kyllä tosi haikea fiilis.
Löysin matkustaja-alueelta Allin, toisen suomalaisen, joka oli tulossa samaan paikkaan vaihtoon. Meät pakattiin lentsikkaan ihan ajallaan kasiksi, mutta sitten siellä koneessa meille ilmoitettiin, että Tukholma ei haluu meitä sinne lumiongelmien takia ja että meidän täytyis odottaa tunnin verran. No siinä sitten odoteltiin, jatkolento Zürichiin lähti vasta 9.45 niiden aikaa eli kyllä me ehdittäis sillä tunnin viivästykselläkin. Saavuttiin Tukholmaan kuitenkin just sillai että boardingin olisi pitäny alkaa eli varttia yli ysi, mut aika epäyllättävästi Zürichin lentokin oli viivästyny 11 :) joten, aika luontevasti mentiin sitten STARBUCKSIIN ja ui ui kun oli hyvää. Tyhmä iso yhtiö, but i like the coffee :).
Saavuttiin Zürichiin kahdelta ja meitä vastassa oli mun kämppis ja Allin tuutori, Michael. Tosi mukava tyyppi, jota ilman oltais varmaan kössitty aika paljon ja oltu tosi paljon hitaampia :). Ostettiin Zürichistä 1/2hinnan junalilippukortti, joka maksoi 150 frangia... auuuh, ja lisäksi siis liput Churiin. Eli kyllä täällä rahaa saa palamaan! Puoli tuntia maassa ja humps vaan!
Matka Churiin sujui nopeesti, meni joku reilu tunti ja meidät haki asemalta Nico, mun tuutori ja jonka luo Alli menee majaileen. Nicolla oli auto, jolla se kiidätti mut ja Michaelin meidän asunnolle. Tää ei ole ihan keskustassa, vastapäätä on paikallinen Calanda-olutpanimo ja vanhaan kaupunkiin kävelee jonkun 15minuuttia. Kämppä on suuri kuin mikä :) no tosi tilava ja mun ja Michaelin lisäksi täällä asuu vielä toinen Michael ja Laura. He eivät ole vielä täällä mutta ilmestynevät tässä ensi viikon alkuun mennessä kun koulu alkaa.
Mun huone on kans ihan tilava, parveke on kadulle päin ja siitä kuluu hieman liikenteen melua, mutta ei liian paljon. Rebecca, jonka tilalle siis tulin tähän huoneeseen (tyyppi lähti kans vaihtoon kevääksi/kesäksi), oli jättänyt mulle ystävällisesti lakanoita ja pyyhkeitä, jottei mun täytynyt sitten raahta niitäkin Suomesta. Viel Spass!
Sain purettua laukut ja sitten lähdettiin käymään Vanhassa kaupungissa morjestaas muita vaihtareita ja tuutoreita. Muilla oli ollut tänään jo Introduction day, joka me siis missattiin ihan täysin. Tieto siitä tuli vaan hieman myöhässä kun oltiin jo ehditty varata lennot. Ensi viikon alussa sitten.
Täällä on tosi "lämmintä", ilma joka iskee kun menee ulos on tosi... no sellasta lämmintä, jotain nollan paikkeilla kait mutta silti erittäin lämmintä kahden kuukauden pakkasilman jälkeen. Chur on muutenkin yksi Sveitsin lämpimimmistä alueista vuorilta tulevan Föhn-tuulen ansiosta. Että kevättä odotettavissa pian kai? Jou! Mun ikkunista on upeet näkymät vuorille, kaupunki ei näytä kauheen söpöltä mutta vuoret. Ne on kyllä uskomattomat! Ja sitten kun vihertyy ja sellai... Noi pilvet väistyis. Eilen oli sateista, joten ei nähty juuri mitään tuolla ylhäällä kun tultiin, nyt näkee jo enemmän ja huomiseksi on ainakin Googlen sääpalvelun mukaan tulossa aurinkoista :D Silloin näkee toivottavasti kaikki vuoret!!
Tänään olisi tiedossa shoppaamista. Täytyy käydä ruokakaupassa ja ostamassa joku pre paid -liittymä puhelimeen.
Joten auf wiedersehen, liebe Alle! Pitäkää Suomi pystyssä!