sunnuntai 14. maaliskuuta 2010

Päivä Zürichissä

Eilen oltiin käymässä Zürichissä. Lähdettiin kymmenen maissa menemään junalla ja matka kesti noin tunnin ja vartin. Ilma oli mukava, aurinko jaksoi vähän lämmitellä vaikka muuten olikin hieman karua kun puissa ei ole lehtiä. Ihan nätti kaupunki, vähän niin kuin Lyon pienoiskoossa :).

Asemalla käytiin ensiksi turisti-infossa hakemassa kartat ja sitten lähdettiin kävelemään pitkin Bahnhofstrassea. Kymmenen minuutin kuluttua bongasin ensimmäisen Starbucksin ja mentiin sitten sinne istuskelee ja suunnitteleen päivää. Caramel Macchiato Venti ja mustikkamuffinssi, ei paha!

Sieltä lähdettiin sitten pitkin joen rantaa ja vanhaa kaupunkia. Käytiin katsomassa se iso kellokirkko ja sitten Fraumünster -kirkko, siitä jatkettiin risteilysatamaan, josta lähtee lauttoja kiertelemään järveä. Siellä oli paljon joutsenia ja muita lintuja, sellaisia harvinaisia mitä ei Suomessa ei helpolla näe. Aika vekkuleita, yhetki uikut vai mitkälie sukelteli vaan ja näki kun ne sai kalasaalista!

Sieltä jatkettiin sillan yli Oopperatalolle ja sitten takaisin ylös mistä oltiin tultu. Nähtiin elokuvateatteri ja katottiin siitä näytösaikoja ja päätettiin mennä katsomaan Liisa Ihmemaassa puoli kolmelta toiselle puolelle kaupunkia. Otettiin ratikka ja saavuttiin sinne joku 20 minuuttia ennen näytöksen alkamisaikaa. Lippuostos oli todella huono kokemus, se lipunmyyjä oli niin hapan!! Me pyydettiin ihan kiltisti saksaksi (!) kaksi opiskelijalippua ja sitten se alkoi siinä papattaa jotain 3d-laseista ja sellaista. Kyllä se siinä mutta sitten kun alettiin maksaa ja säädettiin siinä rahojen kanssa niin voi kääk, tää hemmo ihan kuuluvasti huokaili ja pyöritteli silmiään ja oli siis niin tympeä! Tosi raivostuttavaa, siinä oli toki muutakin jonoa, mutta ei nyt voi olettaa että tämmöset ulkomaalaiset osaa kaiken ekalla kerralla. Ei kyllä tee mieli mennä sinne uudestaan. Finnkino rules!

Ja sitten nämä taavit!! Elokuvaa oli kestänyt tunnin verran kun yhtäkkiä filmi meni poikki ja valot saliin. Siis nämä pitää täällä elokuvissa jonkun tauon, kesti varttitunnin ja oli kyllä niin turha sillä ite elokuva kesti sen jälkeen enää vaan vajaan tunnin. Siis mikä näitä vaivaa?!?!? Ikävä Suomen elokuviin.. me tiedetään miten näitä asioita hoidetaan!!

Leffa oli kuitenkin hyvä :). Onneksi. Sen jälkeen palattiin takaisin rautatieasemalla ja käytiin syömässä Mäkissä. Sitten lähdettiin vielä uudestaan kävelemään vanhaan kaupunkiin sekä sitten vielä joen toiselle puolelle se osuus mikä oli jäänyt näkemättä kun oltiin lähdetty sinne elokuviin. Todella eloisia ja kauniita pikkukatuja, täynnä kauppoja ja ravintoloita. Näyttivät kyllä niin kivoilta kaikki ja siellä on varmasti tosi kiva kierrellä sitten vähän keväämmällä kun on lämpimämpää.

Kävin vielä Starbucksin kautta ja sitten kipsutettiin takaisin asemalle ja pienen hakemisen jälkeen päästiin oikeaan junaan. Churiin päästiin joskus ennen yhdeksää :). Oli kyllä kiva reissu, pitää lähteä käymään uudestaan :) seuraavan kerran vajaan kolmen viikon kuluttua!

Kuulumisiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti