perjantai 19. maaliskuuta 2010

Sveitsi, sveitsiläiset ja tämä raivostuttava liikenne.

Hei taas!

Viikko on mennyt tässä taas, enää pari viikkoa ja alkaa pääsiäisloma jee!! Joonas on täällä tasan kahden viikon kuluttua!

Koulussa menee ihan mukavasti, ajatukset vaan vähän tuppaa harhailemaan aina välillä. Mutta mielenkiintoisia aiheita on, mulla on paljon kansainvälisiä aiheita ja johtamista käsitteleviä kursseja, tosi teoreettista mutta onneksi on myös ryhmätöitä. Yrittäjyyden opetustunnit loppuivat tällä viikolla kun herra Moore palaa takaisin Jenkkeihin. Jes, se tarkoittaa sitä että mulla on tästä eteenpäin keskiviikot vapaita! Tosin ensi viikolla on jo muutama ryhmätapaaminen suunniteltu siihen. Tiistai-aamut on myös vapaat ensi kuun loppuun asti jolloin alkaa vielä yksi kurssi, Sports Marketing :).

Jepu jee, mutta ei tosiaan mitään ihmeempiä. Mistä johtuu että päivittelen tähän kellonaikaan, perjantaiaamuna, jolloin mulla pitäis olla Globalizationia? Noh, kun kerta olen meinannut myöhästyä muutamana päivänä hieman niin tänään sitten ylitin itseni ja olin 5 tuntia ajoissa koululla! Jooh, meillä oli joku ihme independent study -kerta eli ei koulua. Olisin tienny tän jos olisin hankkinut itelleni kurssiaikataulun jostain silloin kun kurssi alkoi. Nyt jouduin sit käynnistää läppärin ja kaiveleen sen tiedon koulun intranetistä ja joo... No ei tää mua haittaa :) (*ei suostu ajattelemaan menetettyjä unitunteja!*). Kävin sit Migrosista ostamassa vähän suklaata... Aika masentavaa että näiden halpismerkki-suklaatkin yltää maussaan vähintään Fazerin tasolle, huoh..

Salmiakkia on ikävä! Piti sanoa se kun näin vaan on. Kyllä täällä karkkia on kaupoissa, Hariboa sun muuta, mutta ei mitään TODELLISIA herkkuja :P. Joko oon kertonut siitä kun nämä tykkää tehdä sillai, että ottavat sellaisen vaalean letitetyn leivän, ehkä noin kämmenen kokoisen ja pituisen, ja sitten ne purasee siitä pään pois ja tunkee suklaapatukan sisään xD. No siis joo, onhan se ihan hyvää... kauheen lihottava yhdistelmä vaan :P. Kaupoissa oon jopa nähny nyt näin pääsiäisen kunniaksi pupun muotoisia leipiä ja niistä töröttää sellanen suklaapatukka :) huhhuh.

Joo, elikä suklaa on hyvää täällä. Ja noi vuoret, ne on vaan siis niin kauniit ja henkeäsalpaavat. Voitko kuvitella kuinka näet ihan vitivalkoisia vuorenhuippuja, joissa näkyy selkeäpiirteiset varjot sinertävänä. Ne on jotenkin niin kosketeltavissa, melkein ojentaa käden että vois tuntea sen muodon... Mutta kuintekin ne on niin järjettömän suuria ettei mitään järkeä... Hahhah, kai se on niin että ei vaan ole ikinä nähnyt niin paljon maata ympärillään... tai siis Suomessa tuo kaikki häviäis jo kaukaisuuteen, mutta täällä ne on sun ympärilläs.

Mistä muusta pidän täällä? Ihmiset on ihan kivoja, kassahenkilöt on mukavia ja ymmärtäväisiä kun yritän puhua ontuvaa saksaani niille. En ole vielä oikein päässyt perille mikä on hyvää päivää, jotain "gwirklisch!" tai jotain :). En tiedä on kuitenkin "Ih weiss nyyt" ja hyvää huomenta "guete morga!".. ja näkemiin on "'Uf wiederluege!".

Eli siis kieli tuottaa vaikeuksia. Jotenkin kavereiden kanssa ei vaan tule puhuttua muuta kuin englantia, koska saksan vääntäminen tiputtaisi keskustelun korkealentoisen (?) tason jonnekin ruohonjuuritasolle.. Mutta alhaaltahan se on ponnistettava, on tässä vielä 4 kuukautta aikaa!!

Inhoan liikennettä täällä. Se on ahdistavaa. Kämppä on yhden vilkasliikenteisen kadun varrella ja siitä kuuluu liikenteen melua, mutta ei liian pahasti ja oon jo tottunut siihen. Autot ajaa kovaa, mutta pysähtyy aina jos kävelijä on menossa suojatielle. Se on niiden sääntö ja ihan kiva.. Mä liikun paljon pyörällä ja periaatteessa pyöräilijöiden pitäisi mennä tuolla autojen seasssa, mutta en mene ainakaan tuolla meidän viereisellä tiellä kun ne vaan ajaa niin kovaa siinä! Kiertelen sitten muita reittejä pitkin. Sitten, musta on alkanut tuntua vähän että olen jossain Truman-show'ssa koska tuntuu siltä, että aina kun olen lähestymässä ihan mitä tahansa: risteystä, suojatietä, katua tai mun täytyy kääntyä jonnekin.. niin vaikka nää kaikki olisi täysin autioita kun lähestyn niitä, niin heti kun saavun potentiaaliselle alueelle jossa täytyy varoa autoja/on riski jäädä auton alle niin voi tuhannen jysäys kun sitä liikennettä alkaa virrata mua kohden!! Siis ihan oikeasti, tässä voi nyt olla kyse siitäkin että täällä on vain vilkas liikenne, mutta kun tuntuu että ne aina oikein vainuaa että mä kiikkuroin pyörälläni nyt jossain ja samassa ne survasee kaasun pohjaan päästäkseen estämään mun esteettömän liikkumiseni!!

Heh, paljon melua tyhjästä! Mun ei varmaan pidä koskaan lähteä Tokioon tai jonnekin muualle missä toi liikenne on jotain niin paljon kaoottisempaa :D hehheh, mutta heii... ei pidä paikkaansa, täällä on sentään vaan 35 000 asukasta!

Joops, mutta nyt lähden tästä valmistautumaan uudestaan päivän aloitukseen :). Ai niin, voitko uskoa että säätiedotuksen mukaan tänne on luvattu täksi päiväksi ja huomiseksi +19 Celciusta! Eihän tämä ole mahdollista!! Siis viime viikonloppuna satoi lunta vielä! Todella äimistyttävää.. vaikkakin oon kuullut että Chur on yksi Sveitsin lämpimmistä paikoista. Föhn-tuuli tosiaan vaikuttaa täällä.. Mua vaan epäillyttää tuo kaikki lumi tuolla vuorten nokissa? Eikös se nyt sitten sula ja tänne iskee tulvakausi!!

Lähdenkin ostamaan tästä kumisaappaita ja lisää suklaata varastoon! ;) Tai ehkä ihan vain koulutöiden kimppuun! Koulu yli tulvien!

Uf wiederluege!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti